Зарубіжна література 5 клас




Тема уроку. Туве Маріка Янсон (1914–2001) – геніальна фінська казкарка і художниця, авторка повістей про Мумі-тролів
 Вигаданий світ моїх Мумінів - це світ,
за яким
,напевно, в глибині душі
тужить кожен з нас. Мріємо
ми всі, та тільки не погоджуємося
визнаватися в цьому
.
Туве Янсон 

 Завдання № 1. За змістом статті підручника заповни анкету письменниці.  ( 1 б. )
    Народилася Туве Янсон 9 серпня 1914 року у фінському місті ___________________ .ЇЇ батько був видатним  _______________, а мати - __________________.  Улітку родина виїжджала ________________, де діти разом з дорослими ________________, ________________________________. Найбільше в родині цінували дух __________________й ________________. До своїх дітей подружжя Янсонів ставилося з _____________, _____________, розвивали  їхні ___________________________. Туве навчалася малярству  у ______________, потім у _________________, ________________ та ______________. Казки про Мумі – тролів написані _________________ мовою. Ілюстрації до своїх казок Туве Янсон малювала сама.

Завдання 2.  Склади каталог  творів Туве Янсон , скориставшись  ілюстраціями та інформацією з підручника на стор. 228 (0.5 б.)
1. "_________________________________________________"
2."_________________________________________________"
3."_________________________________________________"






Словничок уроку
Троль – у скандинавських легендах та міфах  деревний  дух, який  часто намагається нашкодити людям.
Мумі – Дол – долина , у якій мешкають Мумі – тролі.
Ондатра (Ондатр у тексті ) – вид гризунів підродини щурів. Напівводяна тварина родом з Північної Америки, що була інтродукована (завезена) до Європи, Азії, Південній Америці. Має цінне хутро.
Гатіфнати – маленькі чарівні тваринки, часто невидимки, блукають світом, безтурботні.
Мемуари - спогади

Завдання 3. Досліджуємо : Хто такі Мумі – тролі в казках Туве Янсон ? Чи схожі вони на  міфічних тролів ? (Щоб виконати це завдання, скористайся інформацією з розділу підручника «Літературна кухня» на стор. 229.) (0.5 б.)
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання  4.  Засели  Мумі – Дол . Випишіть  із статті підручника «Літературна кухня» (стор. 229) імена героїв казок Туве Янсон, доповніть їх характеристиками. (2 б.)

_____
 __________________________


__________________  








_____________





________________________________









Завдання 5. Порівняйте образ троля з казок  Г.Х.Андерсена «Снігова королева» та Т.Янсон «Капелюх чарівника»  (2 б.)
Риси характеру  троля
Г.Х.Андерсен «Снігова королева»
Туве Янсон «Капелюх чарівника»
… жив собі один лихий троль. Він був злючий – презлючий , наче сам чорт !Але якось і він був у чудовому гуморі, бо зробив собі дзеркало, у якому все добре й прекрасне здавалося гидким , а все негідке й погане виглядало прекрасним.
Чарівні краєвиди скидалися в дзеркалі на варений шпинат, а найкращі люди – на потвор, або здавалося, що вони стоять догори ногами і в них нема животів.  Обличчя так перекривлювалися, що їх не можна було впізнати, а хто мав ластовиння, - воно розпливалося на цілу щоку !.. Троль аж заходився з реготу, - він дуже пишався своєю нечуваною вигадкою.
Учні троля бігали з тим дзеркалом по усіх усюдах, доки не залишилося жодної країни, жодної людини, яка хоча б раз не спотворилася у ньому.  І тоді тролеві учні захотіли полетіти на небо, щоб поглузувати з янголів і з самого Бога. Що вище вони злітали , то дзеркало все дужче кривилося від гримас… Раптом дзеркало так затремтіло  , так затремтіло, що вирвалося з їхніх рук, упало на землю і розбилося на тисячу мільйонів, більйонів і ще більше скалок ! І саме скалки наробили більше лиха, ніж саме дзеркало…
       Злий троль радів і реготав аж до кольок у животі.
(Переклад з данської А.Ганзен )
Одного сірого ранку у Долині Мумі-тролів випав перший сніг. Мумі-троль стояв на сходах ґанку, дивився, як Долина загортається у білу ковдру, й думав собі: «Сьогодні увечері ми вкладемося спати». Мумі-троль зачинив двері й тихенько підійшов до Мами:
—  Випав сніг.
— Знаю, — відказала Мама. — Я уже всім постелила найтепліші ковдри. Тебе й Чмиха покладемо в горішній кімнаті західного крила будинку.
— Ой ні, Чмих страшенно хропе! — запротестував Мумі-троль. — Можна, я спатиму з Нюхмумриком?
— Як хочеш, — не перечила Мама. -А Чмих ляже у східному крилі.
       Родина Мумі-тролів, усі їхні друзі та знайомі надзвичайно ретельно готувалися до довгої зими. Мама Мумі-троля накрила обід на ґанку, але до горняток поклала лише ялинову глицю. (Дуже важливо наїстися ялинової глиці перед тим, як лягати спати на три місяці). Пообідавши (хай і не дуже смачно), усі чемніше, аніж звичайно, побажали один одному «на добраніч». Мама усім звеліла почистити зуби. Потім Тато Мумі-троля обійшов будинок, позачиняв усі двері та віконниці, а люстру під стелею обгорнув сіткою від комарів, щоб вона не припорошилася.
       Кожен ліг до свого ліжечка, вимостивши собі затишне кубельце, накрився ковдрою по самі вуха і став думати про щось приємне.(Переклад з шведської  Н.Іваничук)









Підіб’ємо підсумок ! Доповни речення  3-4 потрібними  словами  (1 б.): Мумі – тролі у казках Туве Янсон  ________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
Підказка : байдужі, ввічливі, героїчні, віддані, добрі, делікатні, жорстокі, люблячі, милосердні, товариські, черстві.

Вивчаємо текст!
Завдання 6. Випиши з поданого вище уривку твору «Капелюх чарівника» слова, словосполучення до образу домівки.  (1.5 б.) Сходи ганку, … _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Доповни речення : Основою художнього світу Туве Янсон є образ домівки. Це осередок _____________, там завжди __________________ і ___________________, про тебе ______________________ твої мама і тато.
Скористайся довідкою : безпека, тепло, затишок, любов, турбота.

Заувага вчителя !  Мумі – Тато у попередніх книжках про Мумі – тролів  зник із гатіфнатами, йому не сиділось на місці, ніщо нове його не вдовольняло, проте знов  зустрів свою сім’ю, заспокоївся , збудував свій дім в Долині,  і будівля була схожа на кахляну піч, там знаходилось місце і друзям , і гостям, завжди було затишно і пахло пирогами. Потім Тато Мумі – троля почав писати мемуари.
Як ти думаєш, чи щасливий Тато Мумі – троля ?
Вислови свою думку.  (1 б.) ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
            Завдання 7. Вивчаємо теорію літератури!  Випиши з підручника            ( 1б.)
Літературний герой – це _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
Літературними героями можуть бути не лише люди, а й ________________________________________________________________
Літературні герої поділяються на ___________________ і _____________________________________________________ .

    Це цікаво !  Перша книга « Smatrollen och den stora oversvamningen» ( «Маленькі тролі і велика повінь») з’явилась  у 1945 році у Швеції , і тільки у 1991 році була переведена  фінською .
У 1946 році  выходить друком  книга «Mumitrollet och kometen» ( «Мумі-троль і комета»), у 1948  - книга «Trollkarlens hatt» (« Капелюх чарівника»). Після цього до Туве  Янсон приходить справжній успіх !
Популярність письменниці дуже швидко вийшла за межі її рідної Фінляндії. Книги про Мумі-тролів були написані шведською мовою. Нині вони відомі у всьому світі, оскільки їх перекладено більше ніж 30 мовами. (Дев'ять книг про Мумі-тролів, виданих Видавництвом Старого Лева (Львів) тепер можуть читати рідною мовою й діти України. Переклад здійснила Наталія Іваничук, викладач норвезької мови та Директор Центру країн північної Європи при університеті імені Івана Франка у Львові). Саме книги про Мумі-тролів принесли письменниці загальне визнання.
Нагороди, які отримала Туве Янсон:
*                 Премія імені Нільса Хольгерсона кращому дитячому письменнику року (1953);
*                      Міжнародна золота Медаль Г.-Х. Андерсена за внесок у розвиток дитячої літератури (1966);
*                 Премія Шведської Академії Мистецтв (1972);
*                 Золота Президентська Медаль Фінляндії (1976);
*                 Почесне звання доктора мистецтвознавства Університету Гельсінкі (1978);
*                      На початку 1978 року за бажанням польських дітей письменницю було нагороджено Орденом Посмішки;
*                      Премія імені Сельми Лагерлеф за внесок у літературу (1993);
*                 Звання Почесного Професора Фінської Республіки (1995)
*                       Литературна Премія Американо-Скандинавського Культурного Фонду за внесок у мистецтво (1996)
З  2002 року у  Фінляндії  вручаеться Літературна Премія імені Туве Янсон.
       Завдання 8. Прогнозуємо !   «Чи можете ви уявити чарівника без капелюха ? Чому ? Чи може капелюх бути героєм або персонажем твору ?  Якби у Вас  був капелюх, якими чарівними властивостями ви його наділили б?»  (1.5 б.)
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Тема. Роальд Дал «Чарлі й шоколадна фабрика». Цікаві пригоди хлопчика Чарлі та його друзів на казковій шоколадній фабриці містера Віллі Вонки. (Образи дітей, які стали володарями «золотих» квитків.)
Доброго дня! Сідайте, будь ласка!
Пориньте сьогодні в подорож, в казку…
Уважними будьте, гарно міркуйте!
Старайтесь, творіть і відмінно працюйте!

А ви любите подорожувати? Любите пригоди?  Тоді вперед. Пропоную і нам разом із Чарлі здійснити подорож чарівною фабрикою містера  Віллі Вонки.

Отже, відкрийте зошити та запишіть тему нашого уроку ……………………………………

Сьогодні ми з вами розпочинаємо цікаву мандрівку, протягом якої  разом  із героями твору Роальда Дала будемо вчитись співчувати, бути витривалими, цілеспрямованими, щоб, врешті-решт, отримати бажану перемогу.  Можливо, сам письменник і не думав, що його твір буде настільки цікавим не лише дітям, але  й дорослим. Хто ж цей талановитий Роальд  Дал?








Приємного перегляду!

21 квітня.

Тема. Роальд Дал «Чарлі й шоколадна фабрика». Цікаві пригоди хлопчика Чарлі та його друзів на казковій шоколадній фабриці містера Віллі Вонки. (Образи дітей, які стали володарями «золотих» квитків.)

Завдання 1 (2 бала). Текст записати у зошит, вставляючи потрібні слова.

  
Історія створення повісті «Чарлі і шоколадна фабрика».
Робота над книгою велася в1961-1962 рр.. Це був нелегкий період у житті письменника(тяжко захворів син, а через рік помирає донька).Щоб підтримати своїх дітей (всього їх було п'ятеро) Даль став придумувати для них казки. «Звичайно, я розповідав їм різні історії щовечора - згадує письменник. - Деякі з них були жахливі. Але раз чи два діти говорили: «А можна дізнатися продовження історії, яку ти розповідав останній раз?» Так я почав писати «Джеймса». Це так сподобалося мені, що, не зупиняючись, я перейшов прямо до «Чарлі».
 За словами Даля, основою казки послужили дитячі враження автора. Під час навчання в школі-інтернаті «Рептоне» він і інші хлопчики отримували цікаві подарунки. «Час від часу кожен хлопчик нашої школи отримував просту сіру картонну коробку, - пише Даль в автобіографічній повісті «Хлопчик». - Хочете вірте, хочете ні, це був подарунок від великої шоколадної фабрики «Кедбері». «…Я не сумніваюся, що пізніше, тридцять п'ять тому, коли я роздумував над сюжетом моєї другої книги для дітей, я згадав ті маленькі картонні коробки та шоколадки-новинки всередині них і почав писати книгу під назвою «Чарлі і шоколадна фабрика».
 І книга знайшла читача!!! Російський письменник-казкар Едуард Успенський написав передмову до російського видання у 1991 році: «Це, напевно, найвеселіший англійський письменник за останні сімдесят років. І його неймовірно люблять американські і всякі інші діти. Тому що його книги давно гуляють по всьому світу». 
 В 1971 році на екрани вийшов фільм «Віллі Вонка і шоколадна фабрика», знятий режисером Мелом Стюартом. Але фільм не сподобався самому автору, бо багато уваги приділялося Вонці, хоча Дал говорив, що книга про Чарлі. Вдруге книга екранізована в 2005 році режисером Тімом Бертоном, з Джонні Деппом у ролі Вонки. Крім кіноверсій існує ряд мюзиклів, інсценізацій та аудіокниг. А також сюжети твору використовуються у мультсеріалах, іграх, атракціонах.

Цікаві факти  про  кінострічку «Чарлі і шоколадна фабрика»   

 Зйомки фільму почалися 21-го червня 2004 року у п'яти найбільших павільйонах на студії  Pinewood в Лондоні
         Човен Віллі Вонки будували 20 тижнів
         Льодяники на деревах та солодка вата у фільмі є справжніми кондитерськими виробами
         Компанія Nestle надала для зйомок фільму 1,850 плиток справжнього шоколаду
         Також було виготовлено 110,000 штучних плиток
         У своєму інтерв'ю Джонні Депп казав, що його Віллі Вонка буде поєднанням Говарда Хьюза та гламурної рок-зірки 70-х.
         Джонні Депп був вражений грою Фредді Хаймора у фільмі "Чарівна країна", тому вмовив Тіма Бертона ухвалити його на роль Чарлі Бакета
         На роль Віллі Вонки претендували Майкл Кітон, Христофер Уокен, Ніколас Кейдж, Стів Мартін і Робін Уїльямс
         У США фільм зібрав $206,459,076, за кордоном - $268,509,687 (усього - $474,968,763).

Завдання 2 До якого жанру належить твір Роальда Дала "Чарлі і шоколадна фабрика"? Аргументуйте свою думку.  (2 бала)


-         Діти, давайте пригадаємо, а що таке повість?

Завдання 3. Дайте відповідь (письмово) на запитання.            (2 бала)

Роальда Дала, діти, часто називають "літературним батьком" Джоан Ролінґ - авторки "Гаррі Поттера"... Як ви думаєте чому?

Робота над текстом. 

Завдання 4. Отже, давайте з'ясуємо, хто є героями казки-повісті? (2 бала)


    Розшифруйте головоломку та знайдіть  персонажів твору «Чарлі і шоколадна фабрика»
































































1.     У якій хатинці жив хлопчик Чарлі зі своєю родиною на краю великого міста?
2.     Яке прізвище легендарного кондитера, власника шоколадної фабрики?
3.     Як звали доньку міліонера, яка отримала другий золотий квиток?
4.     Як звали головного героя твору «Чарлі і шоколадна фабрика»?
5.     Хто супроводжує Чарлі до шоколадної фабрики?
6.     Мрією хлопчика Чарлі був ...?

Чи любите ви солодощі?

А які з них вам особливо до смаку?

Чи хотіли б ви дізнатися, як їх роблять?

Пропоную зазирнути на одну з найдивовижніших фабрик світу – ШОКОЛАДНУ ФАБРИКУ МІСТЕРА ВІЛЛІ ВОНКИ.

Завдання 5. Бліц-опитування: (2 бали) 1. Що то була за фабрика і хто був її власником?

2.Одного разу батько Чарлі прочитав у вечірній газеті дивовижне оголошення. Про що саме? Знайдіть в тексті і запишіть!

3. Хто став цими щасливчиками? (назвіть імена та охарактеризуйте героїв)

4. Хто з цих дітей головний герой повісті-казки? Давайте дізнаємося про нього більше. 

 а). Де мешкає сім'я Чарлі Бакета?
б). Чи велика його родина? 
в). Чи можуть Бакети купити кращий будинок? Чому?
г) Що їсть сім'я?
д). Коли герой міг відчути смак шоколаду?
е). Які стосунки в родині? 
є). Як характеризує Бакетів те, що єдине ліжко в будинку віддали стареньким?
ж). В які хвилини члени родини почуваються щасливими?
з). Хто розповів хлопчикові про фабрику містера Віллі Вонка?
и). Якої думки дідусь Джо про  містера Вонка?
і). Чи одразу Чарлі отримав квиток?
ї). Коли сталося диво? Що це означає для Чарлі? Як сприйняла цю новину
сім’я? (розділ 12. Сторінка 74.)

Завдання 6. Створіть «Ланцюжок подорожі фабрикою Віллі Вонка»(2 бали)
         

Ми пригадали маршрут героїв шоколадною фабрикою. Містер Віллі Вонка запросив до себе на фабрику володарів золотих квитків.
-         Як ви вважаєте, як потрібно поводити себе у гостях?
( чемно, ввічливо, слухати старших, не кричати, бути слухняним…)
-         А як поводять себе  власники золотого квитка? 
Давайте подивимось, які дива трапляються з нашими героями. Хто і як був покараний за те, що не прислухався до порад господаря фабрики Віллі Вонки. Будьте уважними, тому що потім ви маєте заповнити табличку.

-         Що сталося з Віолеттою?
 ( Віолетта, не послухавши застережень містера Вонки, взяла жуйку, яка ще не була готовою, і перетворилася на чорницю)
-         Чому білки потягли Веруку на смітник? (Верука – гнилий горіх)
-         Що мав на увазі містер Вонка, говорячи, що дівчина – зіпсований горіх? (Зіпсована, погане виховання)
-         А як же поводить себе Майк на шоколадній фабриці?
(Він  не слухає Містера Вонку, потрапляє  у чарівний телевізор і  його розтягнуло, як нитку)
- Як ви вважаєте, чи добре, коли дитина робить лише те, що їй заманеться?
- А чи випадково ці діти потрапили у неприємні ситуації на шоколадній  фабриці?

-         Діти! А як поводився  Чарлі, який так мріяв потрапити  на шоколадну фабрику?
(він один з усіх, хто слухає містера Вонку)

Ця  табличка  допоможе дати відповідь на  питання, які  ж  риси характеру виявили герої, перебуваючи на фабриці. Що (хто), на вашу думку, має вплив на виховання дитини? 

Імя
Батьки
Найбільше уподобання героя
Риси характеру

Августус
Батьки заохочують хлопця, який є дуже жадібним і нічим не цікавиться, окрім їжі
Єдине, що його цікавить, –це їжа
Лінивий, ненажерливий, неслухняний
Віолетта
Батьки схвалюють все, що робить їхня дочка
Постійно жує гумку
Неслухняна, егоїстка
Верука
Багаті  батьки готові задовольните всі забаганки
Хоче все мати, влащтовує істерики
Заздрісна,   вередлива, невихована
Майк
Не займаються сином
Любить дивитися телевізор
Агресивний, невихований
Чарлі
Улюбленець родини
Мріяв побувати на шоколадній фабриці
Розумний, вихований, слухняний,  добрий


Ми зустрілися з різними дітьми. Як ми бачимо, усі ці діти мають різні риси характеру.
Що об’єднує  Августуса, Веруку, Віолетту, Майка? (Вони грубі, егоїсти).  Тобто вони наділені негативними рисами, тому і не дивною виявилася їхня поведінка. Вони не слухають містера Вонка, не реагують на його зауваження.

Хіба можна так поводити себе у гостях? (Ні)

Як ви думаєте, хто  має бути відповідальним за виховання дітей? (Дорослі. )

         Що ви можете сказати про батьків наших героїв?

(Батьки Майка взагалі не займаються сином, батьки Віолетти схвалюють все, що робить їхня дочка, батьки Веруки готові задовольнити всі її забаганки.)
  Як ми бачимо, батьки наших героїв мало приділяли уваги вихованню дітей, виконували всі їхні забаганки, схвалювали всі їхні вчинки. Саме дорослі, власне батьки, мають сприяти формуванню характеру дитини. І екскурсія фабрикою яскраво виявила вади характерів дітей.
Як наслідок, подорож фабрикою містера Вонки для чотирьох дітей  виявилась невтішною.
- Як ви гадаєте, чи отримали діти урок із того, що сталося?
Домашнє завдання.  Творче завдання.
– Які поради можна дати нашим героям?

                                                                                                                              ДЯКУЮ ЗА УРОК!!!






Немає коментарів:

Дописати коментар