Зарубіжна література 6 клас


Джанні  Родарі.
Тема. «Листівки з видами міст». Листівки як символ широти світу і прагнення до його відкриття (запис у зошиті)
Метою нашого уроку є :
·  ознайомитись з  життєвим та творчим шляхом Д. Родарі,
·  навчитись  осмислено аналізувати поетичний твір, активізуючи всі якості культурного читача;
·  розвивати навички дослідницької та самостійної роботи, навички усного мовлення, логічного мислення, уміння будувати аргументоване власне висловлювання,
·  розвивати навички виразного читання поезії, вміння висловлювати враження від прочитаного, характеризувати образ ліричного героя;
·  виховувати любов до художнього слова, формувати загальнолюдські якості: доброту, щирість, співчуття, небайдуже ставлення до життя.

Епіграфи уроку: 
Ніщо так не відкриває очі на світ і не розширює кругозір, як подорожі.
Шарліз Терон, амер. акторка
Картинки веселі, життя –  суворе.
Дж. Родарі
(записати епіграфи у зошит)
-           Доброго дня всім.
Я хочу розпочати цей урок з посмішки.  Адже один давній мудрець колись сказав : «Якщо хочеш, щоб доля тобі посміхнулась, посміхнись їй перший». Тож давайте подумки посміхнемось один одному J
А відомий англійський письменник Дж. Свіфт створив чарівну  формулу  успіху: «Розум + праця = успіх». Тому кожному з вас я хочу побажати, щоб на уроці ви були:   
У – усміхненими, успішними
С – спокійними, сонячними
П – позитивними, помагайками
І – ініціативними, інтересними
Х – хорошими, хитромудрими.

Настрій у вас гарний, тож давайте розпочнемо.
      Урок у нас сьогодні не зовсім звичайний. Давайте спочатку звернемося до 1– ого епіграфа.
То як ви гадаєте, що ми будемо робити на  уроці? Так, вірно, ми будемо подорожувати, будемо дізнаватись про щось нове і множити наші позитивні емоції. Тож, вирушаємо.
Німецький поет Й.В. Гете писав: «Щоб пізнати поета, треба піти в його країну».  
              Пропоную вашій увазі переглянути кілька фото  
-         Скажіть, будь ласка, до якої країни ми будемо подорожувати? Чи впізнали ви цю країну?







-         Звичайно, це Італія – батьківщина відомого поета, дитячого письменника, казкаря.        

-         Отже, хто ж він - цей усміхнений, приємний чоловік? Ось вам перша підказка-дороговказ:
Обрали б мене президентом, то враз
Я видав би строгий-престрогий наказ
Параграф перший:
Улітку всі діти
Не мають права у місті сидіти.
Параграф другий:
Для дітвори
Відкриті безплатні морські табори.
Параграф третій:
Малятам віднині
Належать Альпи і Аппеніни.
Звісно ж – це Дж. Родарі «Літня спека»
-         Яким перед вами постає поет?  (Веселий, з почуттям гумору, любить дітей)
Отже, країну ми знаємо і маємо певні уявлення про людину, яка нас цікавить.   Пропоную вашій увазі     Інструкцію подорожі, яка стане нашим девізом:       
1.     Не просто слухати, а чути.
2.     Не просто дивитися, а бачити.
3.     Дивуватися і захоплюватися.
4.     Не просто відповідати, а міркувати.
5.     Дружно і плідно працювати.
Щоб наша подорож була ефективною і ми не заблукали,  перед вами є  Екскурсійний маршрут. Отож, будьте уважні.       
І-а стежина  подорожі «Біографічна»
Завдання:  прочитати   про життя і творчість  Джанні Родарі .
Отже, «Вікторина «Що я дізнався про Джані Родарі?» (відповіді записати у зошиті)
1. Країна, в якій народився письменник?
2. 23 жовтня 1920 рік м. Оменья – це дата і місце …
3. Джанні здобув освіту в…
4. У 17 років він почав працювати…
5. В роки війни воював проти фашизму за визволення Італії в лавах…
6. Після війни працював …… у відомій в країні газеті …
7. Веселі вірші про життя дітей та їхні мрії друкував під псевдонімом …
8.  Усесвітнє видання Дж. Родарі принесла казка… , надрукована наприкінці 1950 року на сторінках журналу «Піоньєре», редактором якого він був. Казка перекладена більш ніж на 30 мов світу.
9. «Подорож блакитної стріли», «Джельсоміно в Країні брехунів», «Казки по телефону», «Торт у небі», «Синій Світлофор» та ін. –  це.. .
10. У 1970 році Дж. Родарі отримав нагороду - …, яку ще називають Малою Нобелівською премією – 2 квітня.
11. 14 травня 1980 рік – дата, коли… .
12. Завдяки яким перекладачам ми можемо читати твори Дж. Родарі?


Завдання. Знайдіть в Інтернеті цікаві факти з життя Джані Родарі та запишіть у зошит.

ІІ-а стежина «Пізнавальна»  
-         Діти, скажіть, будь ласка, що  привозять туристи на згадку про ті місця, які вони відвідали? (листівки, сувеніри)
-         Що найчастіше зображено на листівках? (визначні місця, архітектурні пам’ятки та ін.)
   
 Це цікаво і пізнавально!  Довідка «Історія листівки».

Хочу повідомити, що найперша вітальна листівка датується 15 сторіччям і зберігається у Британському музеї. Вона приурочена до Дня усіх закоханих.
У 19 сторіччі вітальні листівки набули величезного поширення. Їх приурочували і до Великодня, і до дня святого Патріка та Різдва. У США в далекому 1893 році їх не надсилали поштою, а дарували винятково як сувеніри.
У 1878 році на Всесвітньому поштовому конгресі в Парижі ухвалено міжнародний стандарт листівки, з 1904 її ліва половина відведена для листа. Із кінця ХІХ ст. вітальні картки починають друкуватися в багатьох європейських країнах.
Їх кількість вже обчислюється мільйонами. В Україні вітальні картки започаткувала серія з куточками Києва, яка побачила світ 1895 р. з легкої руки Степана Кульженка.
Ось про такі листівки і розповідає  Дж. Родарі у своєму вірші    «Листівки з видами міст…», який входить до збірки «У небі  і на землі», виданої 1961 року, а  на українську мову перекладеної          Г. Кочуром і  М. Лукашом.

Для того, щоб краще зрозуміти  зміст поезії, проведемо гру 

«Словникова скарбничка», звернувшись у «Довідкове бюро».
Капітолій – один із семи пагорбів, на яких виник Давній Рим
Колізей – амфітеатр, де відбувалися бої гладіаторів
Форум – площа для масових зборів
Мілан – місто Італії, де   розміщений   один   із  найкращих     соборів  світу, побудований у готичному стилі
Пізанська вежа – знаменита похила вежа заввишки 55 – 56 м
Венеція – найромантичніше місто Італії
Гавань – захищене від вітру місце, куди заходять  кораблі
Неаполітанська затока – розташована на західному березі Італії, її  ширина – 30 м
Везувій – один із небезпечних вулканів світу
Гондоли – човни
Гулі – ігри
Синьйори – звертання до чоловіків
Глянець – блискуча поверхня        

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА         

         Встаньте, діти, посміхніться,
        Всі до сонця потягніться,
        Вліво, вправо нахиліться,
Раз присядьте, два присядьте
І тихенько знову сядьте.

ІІІ-я стежина  «Поетично-музейна».

Отож,  стежина «Поетично-музейна», торкнімося  струн душі поета.
Ознайомлення зі змістом    вірша Дж. Родарі «Листівки з видами міст…»

1.   Аналітичне дослідження тексту поезії.

            - Яке враження про Італію склалося у вас після прочитання опису міст, які зображені на поштових листівках?
-         Який настрій вірша? Чи змінювався він під час читання? (радісний , піднесений, змінюється на сумний)
            - Що ви побачили? (красу Італії, її міста, історичні місця)

            - Чи не виникло у вас бажання одразу ж вирушити в далеку подорож до Італії? Як ви вважаєте, що так вплинуло на ваше бажання?

            -Як ви гадаєте, чи можуть поштові листівки з видами міст розповісти про життя їхніх мешканців?
             
             Давайте попрацюємо над виразним читанням вірша. Виразне читання вірша учнями.
ІУ-а стежинка    «Дослідницька». (відповіді записати у зошит)
   
 Проведемо  спостереження над змістом поезії.

-         Від імені кого ведеться розповідь у вірші?

     -  Пригадайте, хто такий  ліричний герой?     
      
                        Ліричний герой  — це образ, що виникає в уяві читача під враженням висловлених у творі почуттів, переживань, роздумів. Ліричний герой не обов'язково тотожний з автором. (записати у зошит)

     Давайте простежимо, як сприймає побачене  ліричний герой?

                     - Знайдіть рядки, в яких ліричний герой висловлює власну думку про визначні місця («Чудово! Прекрасно! Розкішні види!»).

- У яких словах виражається недовіра ліричного героя до того, що він бачить на листівках?
                    («Дозвольте, синьйори, самому розглянуться
                       На всі ті міста – у натурі, без глянцю»).

              - У яких словах виражається прагнення  самому пізнати світ, відкрити його таємниці?   Хай сам подивлюся, / Хай сам я побачу, / Кому як живеться»)
             
            - Яким ми бачимо світ «без глянцю»? Зачитайте.


- Як ви розумієте останній рядок поезії   «Картинки веселі,   життя  суворе»?
( Автор закликає кожну людину в першу чергу «дивитися за картинку», не тільки насолоджуватися гарними краєвидами та чудовою архітектурою).

-         Який прийом використовує автор, коли запрошує нас заглянути за картинки? Що таке підтекст? (Прихований зміст твору)

                                                                      

        
- На скільки частин можна поділити вірш? (на дві:

І частина – розповідь про визначні місця Італії;

ІІ частина – роздуми ліричного героя про життя італійців, бажання самому пізнати правду;
 Висновок: за веселими картинками приховане суворе життя).
СХЕМА     Композиція  вірша   

- Поміркуйте, ці частини поезії зіставлені чи протиставлені? Який прийом використовує автор? (Частини поезії протиставлені між собою, автор використовує антитезу)
- Чому автор використовує такий «розподіл» у тексті? (Щоб показати читачам не тільки красу Італії, якою він пишається,  але і життя її простих людей. Це позиція людини-гуманіста)

6.  «Кола Вена»    Два художні світи твору.
Давайте дослідимо художні світу твору.
-         Підберіть слова, якими можна схарактеризувати ці світи.
                                                                        (СЛАЙД    26)

           
      Краса                                                          Буденність
Картинки веселі               -              Життя суворе


-         Зробіть висновок : який же ліричний герой поезії?

-          Які цінності є головними в його житті?   

Завдання: виберіть і назвіть  ті цінності,  які притаманні ліричному герою                                    

       
        2. Створення моделі чоловіка – ліричного героя: 
                                                     
     - Патріот
     - вміє цінувати красу
     - здатний до самоаналізу
     - небайдужий
     - впевнений
     - співчутливий
     - прагне до відкриття
     - довіряє не словам, а очам (сам побачу….сам подивлюся )
      
6.      Відтворення ланцюжка подій у вірші  (запис в зошит)

          Захоплення історичними місцями, красою міст – зосередженнянедовіракартини життя простого народу турбота за майбутнє.
У. Закріплення знань, умінь і навичок.
 Стежина «Навчальна».    (записати у зошит)              
            - Визначити  жанр, рід, тему, ідею вірша, проблеми.
             
            Жанр – вірш
            Рід  - лірика
             
-           Яка  тема вірша?

Тема – розповідь про красу Італії та життя її простих людей,        про листівки як символ широти сприйняття світу
Ідеяавтор закликає  «дивитися за картинку», не тільки насолоджуватися гарними краєвидами та чудовою архітектурою, а й перейматися долями інших людей.
(КАРТИНКИ ВЕСЕЛІ, ЖИТТЯ – СУВОРЕ)
Головна думка вірша Джанні Родарі «Листівки з видами міст»:
  • Уславлення краси й різноманітності світу, прагнення до його відкриття та пізнання.
  • Висловлення співчуття простим трудівникам, чиєю працею створюється усе багатство.
  • Наголошення на необхідності соціальної справедливості та вмінні підходити до оцінки життєвих явищ різнобічно.

Проблеми  (соціальні)   любов до рідної землі, людей
-         Тяжкої долі простої людини
-         Соціальної несправедливості
-         Краси – реальності (Буденності)
       
Завдання:
1.      знайти у творі художні засоби та проаналізувати синтаксис вірша (речення)
2.      знайти у вірші художні засоби, пояснити їхню роль.  
Поєднайте художні засоби із їхніми визначеннями
Художні засоби

Визначення
Ось Рим Колізей, Капітолій і Форум...

Перелічення
Хто як міркує,  Хто діло робить,   Хто байдикує

Анафора
Хто скаче, хто плаче

Антитеза
Везувій димучий, палаци блискучі

Епітети
Безжурні, розкішні, славетним

Повтори
Венеція-краля

Метафора



2 завдання
 Аналіз синтаксису вірша (запис у зошиті)
«Які речення використовує автор?»
-         Прості речення (зрозуміло, просто)
-         Речення з трьома крапками (перелік може бути продовжено, спонукання до роздумів)
-         Окличні речення (захоплення)
-         Риторичні питання (натякають на відповідь)

-         Яка роль художніх засобів? (Допомагають розкрити ідейно-художню сутність вірша,  його ідейний  зміст)
     Вірш на перший погляд простий, але в ньому дуже глибокий зміст. Родарі вбачав необхідність подолання прірви між інтелігенцією і народом, привертав увагу до громадянського обов’язку митця.
        Головне, щоб люди, долаючи усілякі негаразди, не розгубили най­цінніші скарби — добро, милосердя, співчуття, взаємодопомогу, — які й допомо­жуть подолати усі труднощі.
Стежина «Творча»  

Сенкан «Дві Італії»      

Італія                                                                                               Італія
Чудова, прекрасна, розкішна                                            бідна, сувора
Зачаровує, приваблює                                                           плаче, голодує, працює
Країна, багата на історичні місця                                    Картинки веселі, життя-суворе
Краля                                                                                           Міста без глянцю

Стежина «Підсумкова».   (НА ДОШЦІ)
1.     Звернення до епіграфа.!!!!!!!!!!!!!!!!!

-         Чи справді подорожі відкривають очі на світ? (1-й епіграф). Відповідь записати у зошиті)
-         Чому до такого висновку приходить автор вірша? (2-й епіграф). Відповідь – у зошиті)


-         Символом чого є листівки для ліричного героя?  (Символом широти світу, прагненням пізнати його)

3.     Аркуш самоцінювання. Завершилася наша подорож. Ми подолали всі перешкоди, дійшли до

Стежина «Нагороди».                


Оцініть свою роботу на аркуші самооцінювання.

Аркуш самооцінювання


Тема уроку: Джанні Родарі. «Листівки з видами міст»


Оцінка (бали)
Тепер я можу:


Виразно читати поетичні твори


Пояснити значення терміна «ліричний герой»


Знаходити у вірші художні засоби


Визначати тему, ідею, головні проблеми твору


Міркувати,  символом чого є листівки у вірші



  Ми з вами побували в прекрасній країні – Італії,  країні-музеї, познайомилися з творчістю Дж. Родарі, проаналізувати його поезію «Листи з видами міст…» і , я думаю, той багаж знань, що ви сьогодні отримали, ви візьмете з собою в життя.

У кожному музеї є Книга відгуків, де кожен має залишити свій запис про враження від побаченого.
-         Щоб ви записали у цій книзі?

-         Чи порадили б ви прочитати твори Дж. Родарі своїм рідним, друзям?

5. Створення ПОСТЕРА  

-         А які видатні місця є у нашому селі?
     Підготуйте презентацію «Листівки із видами мого села…».


Дякую за співпрацю! До зустрічі! J


Тема. Рей Дуглас Бредбері "Усмішка". Тривога за руйнування духовних цінностей в оповіданні. Образ Тома, його динаміка. Значення образу Джоконди для розкриття головної ідеї твору.


























Тема: Образ Тома, його динаміка. Значення образу Джоконди для розкриття головної ідеї твору.
Мета: поглибити знання учнів про наукову фантастику, розглянути жанрові особливості новели, вказати на її схожість і відмінність від оповідання; розглянути зміст новели «Усмішка»; розвивати уміння аналізувати художній текст, характеризувати образи, висловлювати власні думки, мислити образно; формувати ключові компетентності школярів, створювати ситуацію успіху для кожної дитини; виховувати розуміння прекрасного, духовні цінності, усвідомлення власної відповідальності за долю людства.

Епіграф: «Усмішка, мила усмішка, що обіцяє ранок»
Р. Д. Бредбері


Ти знаєш, що ти — людина? 
Ти знаєш про це чи ні? 
Усмішка твоя — єдина, 
Мука твоя — єдина, 
Очі твої — одні.
Більше тебе не буде. 
Завтра на цій землі 
Інші ходитимуть люди, 
Інші кохатимуть люди — 
Добрі, ласкаві й злі.
Сьогодні усе для тебе — 
Озера, гаї, степи. 
І жити спішити треба, 
Кохати спішити треба — 
Гляди ж не проспи!
Бо ти на землі — людина, 
І хочеш того чи ні — 
Усмішка твоя — єдина, 
Мука твоя — єдина, 
Очі твої — одні.
Ми живемо на найпрекраснішій із планет. І немає, мабуть, людини, яка б не думала про своє майбутнє, про майбутнє людства, не прагнула хоч краєчком ока зазирнути в нього.

- Яким ви бачите наше суспільство , цивілізацію через 100, 200 років?

Намагався уявити майбутнє людської цивілізації й американський письменник Рей Бредбері. Його твори належать до наукової фантастики, яка принципово вирізняється із загальнофантастичної традиції тим, що змальовує реальний світ, який перетворюється не за помахом чарівної палички, а за законами науки. Сьогодні ми проаналізуємо прочитаний твір, розглянемо образ головного героя – Тома, розкриємо значення Джоконди. (Запис теми уроку)

Бредбері належить до тих письменників, які всю свою творчість, весь свій талант обертають на благо людства, його сьогоднішнього і завтрашнього дня. Майже в кожній книзі Рея Бредбері, майже в кожному оповідання звучить тривожний сигнал лиха. Письменник бачить свою роль в тому, щоб, поки не пізно, попередити людей, які населяють Землю, про небезпеку, що над нами нависла, примусити їх протистояти злу.
Чи не найкращий приклад тому – наш біль, наша ганьба – Чорнобиль. Вчені, які спроектували атомну електростанцію, були більш стурбовані матеріальними вигодами, ніж безпекою людей. Наслідки відомі всім. Завдано непоправного удару генофонду нації. Хрести на могилах, життя на лікарняних ліжках, понівечені долі тисяч  і тисяч наших сучасників… 
Від нас залежить, яким буде наше майбутнє: світом з деревами, квітами, тваринами, чистим повітрям, населеним духовно багатими, всебічно розвиненими людьми. На цьому наголошує письменник в новелі «Усмішка», з якою ми сьогодні більш детально познайомимося.
 Евристична бесіда
- Чи збулося ваше передбачення щодо змісту твору?
- Які події у світі змусили автора змалювати  саме таку картину майбутнього? (Знищення атомними бомбами японських міст Хіросіми та Нагасакі, техногенні катастрофи, локальні війни, ворожість одних народів стосовно інших тощо…). Демонстрація фото Хіросіми та Нагасакі
- Який настрій викликає твір?
- Над чим ви замислились після прочитання твору?
 Робота з літературознавчими поняттями, визначення жанрових особливостей твору.
- Що таке науково-фантастична література?
( Художні твори, у яких автори під впливом науково-технічного прогресу намагаються в образній формі прогнозувати майбутнє, показувати прийдешню долю людства.)
-                     Кого вважають засновником наукової фантастики? (Е. По,  Жуля Верна, Г. Веллса )
-                     Що таке новела?
-                     Яка література називається утопічною, а яка – антиутопічною?
-                     «Усмішка» є утопією чи антиутопією?
4. Словникова робота.
Робота в парах.
А зараз невеличка словникова робота, яку ми проведемо у парах за допомогою прийому «Еврика». Ваше завдання: із поданої довідки дібрати потрібне слово і вставити його уречення.
Складемо словничок нових понять, які необхідні для розуміння твору Р. Д. Бредбері:
Шедевр                                          Досить високий рівень розвитку матеріальних благ,  
                                                          культури, науки.
Науково- технічний  прогрес  Рух уперед, від нижчого до вищого, удосконалення  в
                                                         галузі науки і техніки.
Культура                                      Сукупніть матеріальних і духовних цінностей,
                                                        створених людством   протягом її історії.
Цивілізація                                     Творче відображення дійсності в художніх образах,   
                                                          творча  діяльність, досконале вміння в якійсь сфері.
Мистецтво                                   Зразковий витвір, що є найвищим досягненням
                                                       мистецтва,  майстерності.
Робота над змістом твору

Якось Рей Бредбері сказав, що ми всі живі машини часу, отож ми можемо, звичайно в уяві, відправитися в мандрівку у майбутнє, в далекий 2061 рік.

Аналізуючи новелу, ми маємо з’ясувати  та вирішити наступні питання:
-                     Причини деградації  людської цивілізації.
-                     Чому люди розважаються, знищуючи все навколо?
-                     Чи є надія на спасіння?

- Про який мистецький твір йдеться у новелі? (Картину Л. да Вінчі «Джоконда»). саме Леонардо да Вінчі? Чому "Джоконда"? Перегляд відеосюжету с YOU TUBE Татьяны Капраленко


- Як ви вважаєте, чому мистецтво має великий вплив на людей? (Воно захоплює, хвилює, викликає багато емоцій і переживань. Воно здатне змінити людину, зробити її кращою, бо направлене, щоб пробудити розум і серце людини. Мистецтво-духовне багатство людини і народу. Без спілкування з прекрасним вона не може почувати себе щасливою).

Леонардо да Вінчі та Рей Бредбері... Між цими двома митцями лежить велика відстань довжиною у п'ять віків. Один із них жив у XV столітті, в Італії, був представником славетної епохи Відродження. А другий - жив у XX столітті, в Америці, писав фантастичні оповідання і романи, розвиваючи найсучасніші напрями літератури. Живучи в різних віках, у різних кутках земної кулі, маючи різні погляди й уподобання, Леонардо да Вінчі та Рей Бредбері мають схожість: їхня увага завжди була прикута до життя людини та людства, вони пильно вдивлялися в душу особистості, шукаючи там відповіді на пекучі питання доби. Окрім того, попри всі відстані їх ще поєднала "Джоконда" - видатний шедевр епохи Відродження
Давайте спробуємо з’ясувати у чому ж секрет успішності «Джоконди» (робота з картиною)
 Евристична бесіда з коментарями вчителя
- Де й коли відбувається дія? (На міському майдані о 5 ранку, 2061 рік)
- Чому люди зібралися на майдані? (Знищити картину)
- Знайдіть і зачитайте цитати, в яких описується , як виглядають люди і місто майбутнього? («Червоні й обвітрені руки», «засмальцьований, з цупкої мішковини одяг», «надщерблені філіжанки з несправжньою кавою», «страхітливий одяг», «брудні капелюхи», зруйновані будинки», «замість міст – звалища мотлоху, вулиці від бомб ніби від корчування дерев, а половина полів уночі світиться від радіації»)
Інтерактивний метод «Прес»
- Як ви гадаєте, що трапилось на Землі, що спричинило такі зміни в житті людства? (Війни, екологічні катастрофи)
- Чому справжність і кави, і полотна картини, і навіть рік викликають у людей сумніви? (Люди втратили відчуття реальності, , так довго, вочевидь, тривав хаос)
- Люди зібралися на майдані, щоб розправитися з картиною з Минулого, яке вважають причиною того стану, до якого дійшло людство – повної руйнації. Що було заборонено робити з картиною? Чому? (Кидати камінням)
- Які причини деградації людського суспільства називає письменник? Доведіть свою думку цитатами з твору. ( бездуховність людей; безвідповідальність тих, які керували ними в минулому; байдужість кожного до долі усього людства; знищення природи, пам’яток культури і мистецтва. «Вся річ у ненависті, в ненависті до всього минулого»; «Сталося так, Томе, що люди ненавидять те минуле, яке залишило їм самі уламки та руїни. Така вже людська вдача. Може, це й нерозумно, але нічого не вдієш – така людська вдача»; «і особливо – всю ту скажену зграю, що керувала нами у минулому)
-  Яке враження справила на вас сцена знищення картини?
-  Яким змальовано натовп? Які слова переважають у його зображенні? (Оскаженілий натовп перебуває у постійному русі («гукаючи, штовхаючись, борсаючись»).
-  Що люди з натовпу робили з картиною? (Вони жували шматки полотна, розбивали раму, розкидали ногами жорсткі клапті тканини, шматували їх.)
-  Як можна назвати дії людей зі знищення картини? (Вандалізмом,, тобто безглуздим знищенням культурних і матеріальних цінностей.)
-  На вашу думку, як люди ставилися до знищення картини? Про що свідчить таке ставлення? (Вони отримували насолоду від цього процесу. Це говорить про те, що в їхніх серцях не лишилося місця для прекрасного і доброго.)
- Яке враження на Тома справила картина? ( Він єдиний не зміг плюнути в картину; Том відмітив, що вона гарна і повторив це двічі; після побаченого варварства довго не зміг заснути; міцно притискав до грудей клапоть полотна; обережно склав і заховав його; йому снилася люба Усмішка Джоконди, тепла і лагідна).
- Чи від самого початку Том відрізнявся від натовпу, що зібрався розважатися? (Том, як і інші, прийшов цього дня, аби розважитись. Але, вже стоячи у черзі до картини, він задає питання: «Чому ми тут стоїмо? …Чому мусимо плювати?»)
- Отже, Том, на відміну від дорослих людей, які ще пам’ятають цивілізацію і тепер її люто ненавидять, не зміг плюнути в картину. Що це може означати? ( Що він інший, кращий, має чутливе серце, а отже, може повернути цивілізацію).
Чому Том разом з усіма шматує картину Лео­нардо да Вінчі «Джоконда»? (Через почуття стадності, рабську психологію. Люди жорсто­кі, вирішили покінчити з усім, що називають цивілізацією, яка нагадує про минуле. Понят­тя «добро», «краса», «людяність» для них не існують.)
- Чи свідомо діяв Том, коли відривав клаптик від картини?
(Ні, скоріше, він сліпо наслідував дорослих.)

Картину знищено. Натовп розійшовся. Навкруги стало тихо. Світ заснув. Не міг заснути тільки маленький хлопчик на ім’я Том. Він тихенько підійшов до вікна, розтулив пальці, розгладив шматочок пофарбованого полотна. Світ спав, осяяний сонцем. А на долоні хлопчика лежала Усмішка.
« … Том дивився на неї при блідому світлі, що лилося з нічного неба, і подумки знову й знову повторював: «Усмішка … Чарівна Усмішка…»
Навіть після того, як десь через годину він обережно згорнув і сховав той клаптик, Усмішка стояла в нього перед очима. Він заплющив очі і навіть у темряві бачив перед собою Усмішку. Він бачив її, теплу та ніжну, і вві сні, коли весь світ затих і тільки місяць, спершу піднімаючись, а потім опускаючись, плив у холодному небі назустріч ранку…»
-                     Чи випадково твір закінчується описом ранку? (Щоранку сходить сонце, і дарує новий день, так і усмішка).

У душі Тома відбувається боротьба. Він не належить до числа безумних фанатиків, він людина, яка задає питання і вагається. Зустріч з Кариною завершила процес внутрішньої боротьби. Том більше ніколи не буде брати участь у „святах”.
Більше того, твір мистецтва відіграв вирішальну роль у формуванні етичних норм людини. Зустріч із красивою картиною завершилась народженням  духовної, здатної на любов, сльози і співчуття людини.

-                     Чи подобається вам таке майбутнє? Не подобалося воно і Бредбері. Письменник застерігає людей і закликає робити висновки. Зараз ви попрацюєте в парах і визначите які саме?
Уроки для людства від Бредбері:
1. Зберегти мир, не допустити екологічної катастрофи.
2. Зберегти своє істинне людське обличчя.
3. Людина з чутливим серцем врятує світ.
 Інтерактивна вправа «Мозковий штурм» (записати у зошит)
          У чому значення новели Р. Бредбері «Усмішка»?

 Домашнє завдання
Складіть пам’ятку  для людства «Що ж  треба робити,  щоб  передбачення Бредбері не збулося?»
 Підсумки уроку
1. Проблемне питання
Яку, на вашу думку мету переслідував автор, створюючи новелу «Усмішка»?
 (Твір Р. Бредбері  - застереження від можливого лиха, адже, на думку автора, люди є творцями свого майбутнього і повинні пам’ятати про духовні цінності, якими не можна нехтувати. )
Що в новелі Р. Бредбері є символом духовності? ( Усмішка Джоконди).
Чим є усмішка для Тома? ( Надією на краще, символом початку нової цивілізації – добра, краси, миру і щастя).

Отже, Бредбері, ставлячи питання «Що може статися з людьми в майбутньому?» застерігає: дивіться, що очікує людство, якщо дати волю жорстокості, ненависті, злості.  І тільки від нас з вами залежить можуть статися ті події реальними, чи ні. Герої Рея Бредбері розучились усміхатися, вони глибоко нещасні люди. Тому так осатаніло нищать шедевр мистецтва, а з ним - і власні душі. Героями багатьох творів Бредбері є саме діти, тому що на них він покладає надії. І не випадково усмішка залишається в руках маленького хлопчика. Майбутнє світу – у дитячих руках, у ваших руках. Ви будете жити в 2061 році. І я бажаю вам життя щасливого і прекрасного, щоб ви часто посміхалися і дарували свою радість іншим. Пам’ятайте про це. Бережіть світ, у якому живете, бережіть власні душі, бо це ваші найбільші скарби.

-                     А як ви думаєте, що потрібно робити для того, щоб події, описані в творі ніколи не стали реальністю? (Не забувати ті уроки, які нам дає Бредбері)
За вікном 2017 рік, потихеньку ми рухаємося до описаної у творі дати. Що ми маємо уже на сьогоднішній день 

Слово вчителя, декламація поезії
Вже почалось, мабуть, майбутнє. 
Оце, либонь, вже почалось… 
Не забувайте незабутнє, 
воно вже інеєм взялось!
І не знецінюйте коштовне, 
не загубіться у юрбі. 
Не проміняйте неповторне 
на сто ерзаців у собі!
Минають фронди і жіронди, 
минає славне і гучне. 
Шукайте посмішку Джоконди, 
вона ніколи не мине.
Любіть травинку, і тваринку, 
і сонце завтрашнього дня, 
вечірню в попелі жаринку, 
шляхетну інохідь коня.
Згадайте в поспіху вагона, 
в невідворотності зникань, 
як рафаелівська Мадонна 
у вічі дивиться вікам!
В епоху спорту і синтетики 
людей велика ряснота. 
Нехай тендітні пальці етики 
торкнуть вам серце і вуста.

 Дякую за урок!


Тема: Роберт Шеклі «Запах думки». Утвердження сили людської думки у творі. Духовне й фізичне випробування Кліві. 

Мета:
·        ознайомити учнів із ідейно-художнім багатством твору;
·        розвивати навички сприйняття інформації на слух;
          розвивати навички порівнювати героїв з творів «Усмішка» та «Запах    
          думки»;
          розвивати уміння виразно читати, переказувати, коментувати художній  
          твір, висловлювати власні думки та враження;
·        виховувати силу волі, кмітливість, здатність до дії, пошуків шляхів виходу із складної, незвичайної  ситуації;
виховувати життєлюбство.


      Бліц-диктант «Перевір себе»  (у зошиті запишіть Так чи НІ)
1)    Зореліт летів крізь колонізоване скупчення Сергон .
2)    Зореліт здійснив вимушену посадку тому, що не працювала система опалення .
3)    Приземлившись, корабель вибухнув .
4)    Тварини, які населяли планету, були такими ж, як і на Землі.
5)    Кліві підібрав біля уламків корабля контейнер з провізією .
6)    Головному герою довелося захищатися від хижих звірів .
7)    Кліві не вдалося зберегти сумку з поштою .
8)    Лерой провів на планеті ЗМ-22 три дні .
9)    Головний герой переховувався від небезпеки в печері .
10)В останнє на планеті Кліві уявив у себе в руках смолоскип, яким він спричинив небачену досі тут пожежу .
     11)Кліві став телепатом .
     12) Поштмейстер врятував Кліві .
2. Віднови події
Орієнтовний план
1.       Негаразди з кораблем.
2.       Аварійне приземлення на З-М-22.
3.       Маленьке звірятко без очей та вух.
4.       Поєдинок з пантерою.
5.       Віч-на-віч із чотирма вовками.
6.       Кущ та дятел.
7.       Страшна пожежа.
8.     Кліві — справжній телепат.
9.     Дощ.
10.      Порятунок Кліві.

Запитання за змістом твору
1.     У якому зоряному скупченні перебував головний герой? (Зоряне скупчення Серагон)
2.     Ким працював головний герой? (Космічний поштар Лерой Кліві)
3.     Куди він вирішує посадити свій зореліт? (Перша киснева планета З-М-22)
4.     Що сталося під час посадки на планету? (За п’ять метрів двигуни відмовили і він каменем упав на землю…)
5.     Коли Кліві отямився, то що він зрозумів? (Коли Кліві прийшов до тями, з’ясувалося, що він лежить на схилі невеликого пагорба, обличчям у високій траві…)
6.     Яку першу інопланетну істоту побачив Кліві? Що в ній було дивного? (Тварина була схожа на білку … коли вона наблизилась, Кліві побачив, що в неї немає ані очей, ані вух…)
7.     Яку другу тварину побачив Кліві? (Зявився іншій звір, що за розмірами нагадував великого вовка… «Сліпий полює на сліпого»…)
8.     Ким виявився третій звір? (Позаду він почув низьке гарчання й озирнувся. Метрів за 15 від нього стояла істота, схожа на жовто-буру пантеру, також без очей і вух.)
9.     Як головному герою вдалося врятуватися від зграї вовків? (Вовки наближалися. Кліві згадав про пантеру. Він уявив себе пантерою… Вовки відступили…)
10.        Чому головному герою довелося спробувати стати кущем? (Але довкола лише кущі! …Кліві прикинувся двометровим кущем. Загалом, він поняття не мав, про що думають кущі, але старався з усіх сил. …Кліві був цілком пристойним кущем.)
11.        Ким довелося стати Кліві, щоб відлякати пантеру й вовків остаточно? (Смолоскип! Кліві одразу зрозумів, що вихід знайдено. Він дихнув вогнем пантері в морду, і та, жалібно скимлячи, позадкувала. Кліві почав поширювати вогонь на всі боки, підпалюючи сухі траву і кущі. Пантера й вовки дременули геть.)
12.        Чому вода стала для Кліві неприємним розчаруванням? (Тут він відчув на собі першу краплину води… …Його прибило водою, а його пожива – трава і кущі – незабаром наскрізь промокла. Він почав гаснути. Це нечесно. За правилами він повинен був виграти.)
 
2.     Створення схеми “ Перетворення Кліві на образ ”
         пантера-самиця
         змія
Кліві                                                   це                                       двометровий кущ
         труп
         смолоскип
         пожежа
3.     Ланцюжок перетворень.
Подивіться на малюнки і згадайте в кого перетворювався Кліві за допомогою сили думки.
Тварини
Уявні перетворення Кліві
Результат
Пантера
пантера-самиця
пантера-відступила
Вовки
змія
вовки відскочили
Пантера і Вовки
кущ
Хижаки втратили інтерес
Стерв’ятники
труп
У стерв’ятників з’явився апетит
Пантера і вовки
смолоскип
Пантера й вовки втекли
Всі тварини
пожежа, бурхливе полум’я
Повна перемога над тваринним світом
Результат: «Він боровся з цією планетою за її правилами і переміг... Так і мало бути. Хіба завдяки своєму розуму й умінню пристосуватися людина не була завжди і скрізь царем природи?»


  Випробування, які  доводиться долати герою (записати у зошит)
На боротьбу за життя Роберт Шеклі відводить своєму герою всього три дні.  За цей час він повинен випробувати:
Боротьбу зі  страхом                                  
Боротьбу з болем                                         
Боротьбу з напругою і невідомістю

Якості, які  допомагають вижити Кліві (записати у зошит)
Йому допомагають такі якості, як:                                                                - врівноваженість і спокій (він не розгубився , коли побачив . що корабель потрапив в аварійне становище),
дисциплінованість  (Покидаючи зореліт, не забуває про сумку з поштою, яку не кидає навіть тоді, коли знаходиться в небезпечних ситуаціях),
- мужність і витримка (Намагається опанувати свої думки і не панікувати.),
цілеспрямованість, (Старається зрозуміти закон виживання на незнайомій планеті.)
- Героя до останнього не покидає надія на спасіння.  (Кліві старався відганяти від себе сумні думки й  шукав укриття. «Найкраще було б десь зачаїтися, поки не прибудуть рятувальники».)

Отже, завдяки врівноваженості, силі духу, терпінню, витривалості та любові до життя людина перемагає страх в оповіданні Роберта Шеклі.
Лерой Кліві зустрічає на чужій планеті звірів, їх безліч - це і вовки , і пантера, і інші.  Вони незрозумілі - глухі і сліпі, але від цього не менш небезпечні.
Роберт Шеклі переносить свого героя у невизначене майбутнє. Ним може бути і сучасне наше життя. І, враховуючи те, що світ значно змінюється, стрімко розвивається наука, техніка, в природі відбуваються непередбачувані катаклізми, людина не може бути певна, що її чекає завтра. Звідси і надзвичайна напруга, яку відчуває герой у Роберта Шеклі.. У нього нема часу на розрахунок, у нього нема часу, щоб планувати свої дії.А тому він збирає волю, нерви в один клубок і включає те, що дано людині природою,що заздалегідь у людини завжди з собою – свій мозок. Людина має бути настільки розумною, що у лічені хвилини вона мусить співставити, осмислити, зрозуміти, прийняти рішення і перемогти.  Звідси можна зробити висновок, щоЛерой Кливі зміг врятуватися лише завдяки силі свого розуму, так як людина, дійсно, істота розумна і може знайти вихід в екстремальній ситуації завдяки зусиллям волі і розуму.

 Асоціативне гроно.
З перелічених якостей людей, відмітити ті, що притаманні Кліві.
Риси характеру героя - Відважний, відданий своїй справі (зберіг пошту), сильний духом, розумний, розвинена уява, спостережливий, винахідливий, кмітливий, цілеспрямований, оптиміст, телепат, любить життя, почуття гумору, уміє орієнтуватися в ситуації
9.     Порівняльна характеристика героїв творів Роберта Шеклі «Запах думки» і Рея Бредбері «Усмішка».
  Ми з вами добре попрацювали, визначили риси характеру Кліві,
які проявляються в екстремальних умовах. А тепер спробуємо порівняти цей твір з вивченим раніше твором Рея Бредбері «Усмішка».
·        Ми визначили які якості допомогли Кліві вижити. Як ви гадаєте, чи ще довго міг би протриматися Кліві, якби не допомога товариша, який прилетів, щоб його врятувати?
·        Які моральні цінності повинні, на вашу думку, панувати у світі майбутнього?(Доброта, дружба, взаємодопомога, підтримка, відповідальність)
·        Чи був хоча б якийсь натяк на існування цих моральних якостей у новелі «Усмішка»? (Ні)
·        Чому люди знищували все навколо? (Вони були злими на цивілізацію й мстилися за це)
·        Чи був хтось у цьому натовпі, кому було небайдуже майбутнє? (Так)
·        Чому Том не захотів плювати на картину Монни Лізи?
·        Що спільного і відмінного між творами «Усмішка» та «Запах думки»?

Порівняння героїв – Тома (Р.Бредбері «Усмішка») і Кліві (Р.Шеклі «Запах думки»)
Том (Р.Бредбері «Усмішка»)
Спільні ознаки
Кліві (Р.Шеклі «Запах думки»)
дитина
ü Події майбутнього. Жертвами технічної катастрофи.
ü Не скоряються обставинам і перемагають їх.
ü Критичне ставлення до дійсності.
ü Самовдосконалення.
ü Уміння бачити не очима, а душею.
ü Уява, фантазія, розум.
дорослий
Потрапив у незвичайну пригоду добровільно
Потрапив у незвичайну пригоду через аварію.
Діяв майже підсвідомо, підкоряючись натовпові.
Діяв свідомо, обмірковуючи кожен крок
Рятує залишки культури
Рятує власне життя
Конфлікт: між героєм і світом (Том і натовп городян)
Конфлікт: Кліві та позаземна фауна
«майбутнє людства»
пересічна людина

·        Який настрій фіналів новели «Усмішка» та оповідання «Запах
думки»?
·        Що дають нам ці твори?
  Як ви гадаєте, чи можемо ми сказати, що Рей Бредбері і Роберт Шеклі показують нам  якою повинна бути людина майбутнього?
(Так. Вони (автори творів) показують нам як повинна поводитись людина в надзвичайних обставинах).
 Наші дослідження показали, що завдяки таким творам ми зможемо подолати усі негаразди, і що ці твори є справжнім гімном людині і її розуму.

V. Домашнє завдання

ІІ рівень.   Намалювати ілюстрації до твору.
ІІІ рівень. Скласти пам’ятку або написати лист-пораду тому, хто опинився у    
                  надзвичайній ситуації.
ІV рівень.   Написати есе «Мої роздуми над сенсом життя».

       Учитель.  Дякую усім за роботу на уроці.


 




Уроки по творчості Астрід Анни Емілії Ліндгрен

Тема: Астрід Ліндгрен «Міо, мій Міо», «Брати Лев’яче серце»


  
Астрід Ліндгрен
Сьогодні на уроці йтиметься про Астрід Анну Емілію Ліндгрен – «літературну маму» Малюка і Карлсона, який живе на даху, Пеппі Довгапанчохи , Міо та братів Лев’яче серце.


Відомий російський письменник Корній Чуковський говорив: «Мета казкарів – виховувати в людині людяність – цю чудову здатність турбуватися чужим нещастям, радіти радощами іншого, переживати чиюсь долю, як свою…» Ці слова відповідають характеристиці Астрід Анни Емілії Ліндгрен.
         А́стрід А́нна Емі́лія Лі́ндгрен (швед. Astrid Anna Emilia Lindgren, дівоче прізвище Ерікссон, швед. Ericsson; * 14 листопада 1907, Віммербю, Швеція —  28 січня 2002, Стокгольм, Швеція) — шведська дитяча письменниця, чиї книги перекладені більш ніж 85 мовами та видані більше ніж у 100 країнах. На сьогодні вона найбільш відома своїми творами «Карлсон, який живе на даху» та «Пеппі Довгапанчоха». Астрід Ерікссон народилася 14 листопада 1907 року в південній Швеції, в невеличкому містечку Віммербю провінції Смоланд, у фермерській родині. Вона стала другою дитиною Самуеля Августа Ерікссона і його дружини Ганни. Її батько займався сільськими справами на арендованій ділянці в Нессі, на самій околиці містечка. В Астрід був старший брат Гуннар (1906–1974) та дві сестри — Стіна (1911–2002) й Інгегерд (1916–1997). Пізніше брат Астрід став членом шведського парламенту.

         Як написала сама Ліндгрен в автобіографічному збірнику «Мої вигадки» (1971), вона росла у вік «коней та кабріолета». Основним засобом пересування для сім'ї був кінний екіпаж, темп життя був повільнішим, розваги — простіші, а стосунки з навколишньою природою тіснішими. Такі обставини сприяли розвитку у письменниці любові до природи — цим почуттям проникнута вся творчість Ліндгрен, від ексцентричних історій про доньку капітана Пеппі Довгапанчоха до повісті про Ронні, доньку розбійника. Сама письменниця завжди називала своє дитинство щасливим (в ньому було багато ігор і пригод) і вказувала на те, що саме воно служило джерелом натхнення для її творчості. Батьки Астрід не тільки відчували глибоку прив'язаність один до одного та до дітей, а й не соромилися виявляти її, що було великою рідкістю у той час. Про особливі відносини в сім'ї письменниця з великою симпатією і ніжністю розказала в єдиній своїй книзі, не зверненій до дітей, — «Самуель Август із Севедсторпа і Ганна з Гюльта» (1975).Астрід Ліндгрен мала веселу вдачу, багату уяву, хист до жартів і до цікавих оповідей, — усі ці риси вона успадкувала від батька. Жарти, казки, історії, які вона чула від батька чи від друзів, лягли потім в основу її власних творів. А любов до книг і читання, як вона зізналася згодом, виникла на кухні у Крістін, з якою вона дружила. Саме Крістін прилучила Астрід до дивовижного хвилюючого світу, в який можна було потрапляти, читаючи казки. Вразлива Астрід була приголомшена цим відкриттям, а пізніше і сама опанувала магію слова. Вдома її розповіді любили слухати не тільки брат і сестри, а й сусідські діти, з якими вона завше приятелювала. Не були до них байдужі й дорослі. Її здібності стали очевидними вже в початковій школі, де Астрід називали «віммербюнською Сельмою Лагерльоф», чого, на власну думку, вона не заслуговувала.А багато пізніше, коли Астрід Ліндгрен одружилася і стала матір'ю, вона вигадувала різні цікаві історії для своїх дітей. 1941 року вона записала повість, яку розповідала своїй доньці, коли та хворіла, а через три роки подала її до одного з найбільших шведських видавництв. Там повість відхилили. Того ж року інше видавництво оголосило конкурс на найкращу книжку для дітей. Астрід Ліндгрен написала повість «У Бріт-Марі легшає на серці», подала рукопис на той конкурс, і він отримав другу премію. Так у шведській літературі з'явилося нове ім'я — Астрід Ліндгрен. Через рік те саме видавництво знов оголосило конкурс, і Астрід Ліндгрен подала на нього відхилений рукопис. Він отримав першу премію. Це була «Пеппі Довга панчоха». Книжку видали, і вона мала великий успіх — на сьогодні її перекладено понад шістдесятьма мовами світу, серед них і українською.

         Астрід Ліндгрен створила за своє життя понад сорок повістей і стільки ж так званих «Книжок-малюнків», де тексту менше, ніж ілюстрацій, — ці книжки призначені для найменших читачів. Твори її можна поділити на дві групи. Одна — повісті з казковим сюжетом або такі, де дія відбувається у світі, створеному уявою їхніх героїв, як та ж «Пеппі Довга панчоха», чи «Малий і Карлсон, що живе на даху», чи «Міо, мій Міо», чи «Брати Лев'яче Серце». Друга — реалістичні твори, такі як «Расмус-волоцюга» або три повісті про Калле Блюмквіста. Це пригодницькі твори. їхні герої — звичайні діти з малого містечка, веселі, дотепні, винахідливі, часом здатні на нерозважні вчинки, але й спроможні стати в обороні справедливості проти підступів і навіть злочинів. Астрід Ліндгрен була не просто відомою письменницею, а й дуже шанованою людиною. Важливою персоною, людиною, відомою всій країні, вона стала завдяки численним виступам по радіо й телебаченню. Тисячі шведських дітей виросли, слухаючи по радіо книги Астрід Ліндгрен в авторському виконанні. Її голос, її обличчя, її погляди, її почуття гумору були знайомі більшості шведів ще з 50-60-х років, коли вона вела на радіо й телебаченні різноманітні вікторини й розмовні програми. До того ж Астрід Ліндгрен завоювала публіку своїми виступами на захист такого типово шведського явища, як любов до природи й захоплення її красою. Властиві їй прагнення до рівноправності й турботливе ставлення до людей допомагали письменниці долати бар'єри, що поставали у зв'язку з її високим становищем у суспільстві. Вона з усіма спілкувалася однаково сердечно та з повагою — чи то був шведський прем'єр-міністр, глава іноземної держави чи один з її читачів-дітей. Іншими словами, Астрід Ліндгрен жила згідно зі своїми переконаннями, завдяки чому стала предметом захоплення й поваги, як у Швеції, так і поза її межами. У 1958 році Астрід Ліндгрен нагородили медаллю Ганса Крістіана Андерсена, яку називають Нобелівською премією в дитячій літературі. Крім нагород, які присуджуються суто дитячим письменникам, Ліндгрен отримала і ряд премій для «дорослих» авторів, зокрема, засновану Данською академією медаль Карен Бліксен, російську медаль імені Льва Толстого, чилійську премію Габріели Містраль і шведську премію Сельми Лагерльоф. У 1969 році письменниця отримала Шведську державну премію з літератури. Її благодійницька робота була відзначена Премією миру німецької книготоргівлі за 1978 рік і медаллю Альберта Швейцера за 1989 рік (присуджується американським Інститутом покращення життя тварин). Астрід є також лауреатом Ордену усмішки. 2002 року урядом Швеції, у пам'ять та на честь видатної дитячої письменниці, було засновано премію імені Астрід Ліндгрен.

Обмін враженнями:                                                                     

- Хто такий Бу Вільгельм Ульсон?
- Як ставилися до нього тітка Едлі й дядько Сікстен?
- Як Буссе потрапив у Країну Далеку?
- Розкажіть про життя хлопчика у цій країні?
- Як ставився до нього тато – король?
- Хто такий Міраміс?
- Розповісти про зачарованих птахів.
- Чому всі боялися лицаря Като, який проживав у Країні Чужинецькій?
- Хто допоміг Міо у боротьбі із лицарем Като?

     Закріплення знань, умінь та навичок.

         Асоціативний вибірковий диктант. Виберіть ті слова, які асоціюються у вас із образом Міо.
         Дивний, освічений, спокійний, добрий, відповідальний, вразливий, забіяка, пихатий, сміливий, незвичайний, чемний.
Використовуючи дані слова, скласти усну характеристику образу Міо.

     Робота над таблицею: «Реальне та фантастичне у творі»
                      Реальне
                   Фантастичне
Міо був вихованцем тітки Едлі та дядька Сікстена
Потрапив у Країну Далеку
Мав друга Бенка
Зачаровані птахи
Дружні сімейні стосунки у родині Бенка
Лицар Като
Погане ставлення тітки Едлі й дядька Сікстена до Буссе
Подвиги Міо

  Міні  - диспут «Що означає бути справжнім лицарем і чи потрібно це в сучасному житті?»

      Інтерактивна вправа « Займи позицію»
В сучасному житті є місце подвигу
ТАК         У відповідний час та у відповідному місці        НІ

      

Словникова робота
         Фантастика – поняття, образи, створенні уявою, тобто такі, що не відповідають дійсності. Фантастика  найвизначніша риса казки.
Доведіть, що книги А.Ліндгрен є  талановитим поєднанням фантастичних та реальних історій.

        Домашнє завдання. Характеристика образів головних героїв твору.
       




Немає коментарів:

Дописати коментар