Зарубіжна література 7 клас



Тема уроку. Моральні цінності в  новелі “ Дари Волхвів”Мудрість щирого подарунку.

Мета: 
- вчити учнів вдумливо читати й розуміти прочитане,
- формувати навички роботи над сюжетом та характеристикою персонажів;
- сприяти розвитку творчих здібностей;
- розкрити актуальність новели, її гуманізм;
- розвивати  зв’язне мовлення, творчу уяву учнів;
- удосконалювати вміння робити висновки, вести діалог;
-  закріпити знання з теорії літератури;
-формувати уявлення про загальнолюдські чесноти – доброту,милосердя, любов до ближнього, уміння дарувати радість собі та оточуючим, виховувати ці почуття; 
Цінувати: активність, старанність, взаємоповагу, взаємовічливість та прагнення зробити добро іншому як засіб подолання життєвих негараздів;
Тип уроку: комбінований
Епіграф до уроку              
         Найменше благо в житті - це багатство;
                                    найбільше - мудрість.
                                                                                   Ґо́тгольд Ефраїм Лессінґ
Хід  уроку
І. Організаційний момент
1.     Привітання:
Доброго дня, діти! Сподіваюсь, він для вас справді добрий. Тож побажайте доброго дня усым членам вашоъ родини.
 На минулому уроці ми розпочали вивчати розділ «Світова новела» і ознайомилися з життєвим і творчим шляхом видатного американського  письменника О. Генрі. Перші 10 років ХХ століття в Америці називали епохою О. Генрі.
-Чому ж його так люблять читачі? (Передусім тому, що  його твори– це витоки добра, світла, людяності. Вони захоплюють, пробуджують в душі надію та оптимізм) 
Сьогоднішній урок подарує нам зустріч із прекрасною новелою О. Генрі “Дари волхвів” з глибокими, світлими, справжніми почуттями подружжя Янгів.
 «Дари волхвів» - одне з найвідоміших оповідань О.Генрі, саме з нього зазвичай починаються усі збірки його творів. Це зворушлива розповідь про життя двох закоханих Деллу та Джима. Подружжя, зовсім не маючи грошей, зробили один одному гідні подарунки на Різдво. 
ІІ. Отже, тема сьогоднышнього уроку «Моральні цінності в  новелі “ Дари Волхвів”»  
Найменше благо в житті - це багатство;
                                    найбільше - мудрість.
                                                                                   Ґо́тгольд Ефраїм Лессінґ
Робота в зошитах. 
Розгорніть зошити, запишіть число та тему уроку
План до уроку. 
Тому сьогодні на уроці ми будемо
Аналізувати сюжет новели О.Генрі. 
  • Відтворювати події в певній послідовності. 
  • Давати оцінку вчинкам та поведінці героїв. 
  • Перевіряти знання тексту прочитаного твору(тести).  
  • Виконувати творче завдання. 
-У чому полягає краса стосунків? Які загальнолюдські чесноти допомагають людині творити дива? Чи переважають у нашому житті матеріальні цінності? Саме на ці запитання ми зможемо відповісти наприкінці уроку, проаналізувавши історію двох бідних закоханих героїв.
Отож, ми знову зустрічаємося з американським письменником Вільямом Сідні Портером, відомим усьому світові під псевдонімом О.Генрі, доля якого була такою незвичайною, що сама могла стати предметом дивовижної розповіді.
 Здебільшого історії письменнику підказувала уява, а інколи й саме життя. Так, коли наприкінці 1894 року касир Остинського банку Вільям Сідні Портер втратив робоче місце через нестачу у 5 тисяч доларів, у родині настали важкі часи. Під час звільнення з Портером розрахуються лише за тиждень, що дасть можливість протриматися ще до кінця місяця. У його кишені – лише гарний годинник фірми «Мозер»- різдвяний подарунок президента банку. Одного дня Портер подивиться на годинник і пообіцяє дружині, що за годину у них будуть гроші. А Етол, яку так ніжно чоловік називав Деллою подумає, що їх проблему зможе вирішити перукарня Шофроні, адже її волосся так швидко росте...
Вам нічого не нагадує ця історія?
(Так. Це сюжет прочитаної вами вдома новели «Дари волхвів», над змістом якої ми й будемо сьогодні працювати.)

Що  це за жанр літератури - новела?
Чи відповідає твір «Дари волхвів» жанру новели?
Відповіді учнів.
Новела – розповідний твір про якусь незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом. Двоє-троє героїв потрапляють у складні обставини. Дія твору драматична, напружена – лаконізм, строга композиція, невелика кількість персонажів, сюжетна простота, динамічність.
 (записати у зошит)
Хто такі волхви?
Волхви – це східні мудреці, звіздарі, котрі по зорях дізнались про народження Ісуса Христа, прийшли вклонитись йому і принесли дари: золото, ладан і смирну. Що означають ці дари? Золото – символ влади, могутності. Ладан (або мірра) – символ тернового куща, запашна речовина, знак благоговіння .
Смирна – символ священного «помазання на царство».
Пояснення назви новели. 
 (Золото - це наші добрі справи, моральні чесноти. Ладан - це образ молитви. Мирро - це допомога ближнім жертовно - не заради когось і чогось, а заради Христа, жертва своїм майном, часом, любов'ю)



Вправа «Відтвори сюжет твору»
Порушено послідовність сюжету,  вам треба розмістити у послідовності, поданій автором, правильну відповідь запишіть у зошити
1.     Переддень свята
2.     Життя родини Янг.
3.     Звичай дарувати подарунки на Різдво.
4.     «Багатства» родини Янг.
5.     Роздуми та вагання Делли .
6.     Джим обирає подарунок для дружини.
7.      Коштовні дари для закоханих.
     Бесіда за сюжетом твору. (Відповіді учні підкріпляють цитатами з тексту.)
1. Який настрій панує в родині напередодні Різдва?
2. Про що свідчить інтер’єр квартири?
3. Що найбільше цінували Джим та Делла?
4. Як Делла наважилась втратити свою гордість? Заради чого вона це зробила?
5. Чим пожертвував Джим заради коханої дружини?
6. Який епізод ви вважаєте найважливішим для розуміння новели?
(Зустріч героїв).
-Коментуючи цю сцену, автор філософськи зауважує: "Що більше - вісім доларів в тиждень або мільйон в рік? Математик або мудрець дадуть вам неправильну відповідь. Волхви принесли дорогоцінні дари, але серед них не було одного". Чому саме у цей момент автор вперше згадує про волхвів та вживає слово «мудрець»? Який сенс воно тут має?
  -У чому полягає справжня мудрість, за думкою автора?
 - Що означають слова автора: "Волхви принесли дорогоцінні дари, але серед них не було одного"? (О. Генрі згадує про волхвів у момент дарування подарунків, тому що саме від волхвів пішов цей дивний звичай. Волхви вважалися мудрецями, провісниками, тому і з'являється слово "мудрець", але тут воно ближче по значенню до прикметників "розумний, розважливий, розсудливий", оскільки поряд із словом "мудрець" стоїть слово "математик". За біблійною легендою дари, принесені Немовляті волхвами, були швидше знаком шанування, визнання його влади, ніж дарами любові. Тому автор і говорить, що серед їх дорогоцінних дарів "не було одного" - любові.)
    Перечитаємо останній абзац оповідання: «Волхви, ті, що принесли дари немовляті у яслах, були, як ви знаєте, мудрі люди, надзвичайно мудрі люди. Вони винайшли звичай робити різдвяні подарунки. Бо вони були мудрі, і дари їхні були мудрі, не виключено, що їх можна було навіть замінити, якщо траплялися два однакових подарунки. А я розповів вам нічим не примітну історію про двох дурненьких дітей, які жили у восьмидоларовій квартирі і зовсім немудро пожертвували одне для одного найдорожчими своїми скарбами. Але до відома мудреців наших днів слід сказати, що з усіх, хто робив подарунки, ці двоє були наймудріші. З усіх, хто приносить і приймає дари, наймудріші тільки такі, як вони. Це всюди так. Вони і є волхви».
Випишіть слова автора про волхвів і про героїв.
 
 Метод «Павутинка дискусії» (Слайд 12)
Питання для дискусії: Як, на вашу думку, марна або виправдана була жертва героїв?
Марна або виправдана жертва героїв?
Так, жертви Джіма і Делли були марними
Ні, жертви героїв були виправдані
1. Герої залишилися без своїх «скарбів»
1. Герої проявили свою любов одне до одного
2. Герої залишилися без грошей
2. Вони здатні були пожертвувати найдорожчим заради одне одного
3. Шукаючи подарунок, вони дуже хвилювалися, переживали і марно згаяли час
3. Їх подарунки зі значенням, на все життя

4. Герої подарували одне одному щастя
Висновок
З практичної точки зору герої вчинили і безглуздо, і непрактично
Герої проявили велике кохання та турботу одне про одного. А такі почуття неможливо купити, навіть за мільйон
 Узагальнення вивченого.

    У чому полягає справжня мудрість, за думкою автора? (За думкою автора, саме такі люди, як Джім і Делла – наймудріші, тому що вони змогли відмовитися від власного скарбу заради коханого. Деллу найбільше хвилювало, що їй подарувати Джіму, а не що він подарує їй. Обидва герої безкорисливі. І це, на думку О.Генрі, робить їх мудрецями - волхвами.)

     Отже, мудрі наші герої або, навпаки, схожі на безглуздих дітей? У чому полягає мудрість їхнього вчинку? (Незважаючи на таку невдачу з подарунками, Делла і Джім подарували один одному щось більше. Герої довели, що, незважаючи на усі труднощі життя, кожен з них піклується в першу чергу про кохану людину, а не про себе. Адже, коли люблять по-справжньому, не думають про себе. Мудрість їхнього вчинку полягає у тому, що  кожен з них пожертвував найціннішим, що у нього було, аби його друга половина була щаслива. У світі немає нічого ціннішого за любов, і ніякі подарунки, навіть найдорожчі, не можуть замінити це почуття. І тільки той, хто нічого не жаліє для іншого і готовий віддати усе, щоб подарувати йому радість, і є справжній мудрець, мудрий не розрахунком, а серцем, сповненим любові.)
У чому полягає краса стосунків?
Які загальнолюдські чесноти допомагають людині творити дива?
 Чи переважають у нашому житті матеріальні цінності?

2. Пояснення епіграфу Найменше благо в житті - це багатство; найбільше - мудрість. Г.Е. Лессінг (відповідь записати у зошиті)
3. Метод "Припущення на основі зорових образів"
 Подумайте та поясніть, що можна подарувати близьким, не маючи грошей, щоб зробити їх щасливішими?
- безмежне небо та загадкові зорі (щоб  вірити у мрії та намагатися їх здійснити);
-  яскраве сонце (щоб на душі було тепло і радісно);
- барвиста  веселка (щоб вона розфарбовувала своїми кольорами сірі думки);
- щира посмішка  (щоб ніколи не було смутку та горя);
- чарівна музика (щоб підняти настрій);
- безмежна любов (щоб вона зігрівала серце протягом всього життя)
Тож даруйте подарунки своїм рідним, друзям, близьким!

   Підведення підсумків, оцінювання.
Шановні діти! Своїми подарунками ви довели, що виявляється бажання творити добро, любити, співчувати, інколи навіть чимось жертвувати, значно важливіше й вище за матеріальне. Адже самовідданість, жертовність, щирість,  душевна щедрість – це ті дари, котрі, неможливо придбати в жодному магазині. Їх треба мати в душі. Але тільки говорити про це замало. Треба діяти. Саме цьому й вчить притча, яку я вам із задоволенням дарую.
Один юнак прийшов якось до мудреця і сказав:
-Учителю! Ти радив мені в думках повторювати фразу : «Я приймаю радість у своє життя». Я повторюю її щоденно багато разів, а радості у моєму житті як не було, так і немає. Я такий же самотній, як і був... Що ж мені робити? 
Мудрець мовчки поклав перед юнаком предмети, які перші потрапили на очі – ложку, чашку та свічку – і попросив:
Назви, що ти вибираєш із них. 
-Ложку, - відповів юнак. 
-Промов це разів п’ять!- попросив старенький. 
-Я вибираю ложку,- виморив юнак п’ять разів. 
-Ось бачиш,- сказав учитель,- повторюй ти хоч мільйон разів у день. Що вибираєш ложку. Вона не стане твоєю. Треба простягнути руку й узяти її. ТРЕБА ДІЯТИ!!!! 

То ж, дійте! Творіть, самовдосконалюйтеся, не залишайте свої серця байдужими до оточуючих, умійте робити добро іншим, і тоді світ обов’язково стане кращим, а душі ваші ніколи не позбавляться чистих людських почуттів – любові, щирості та людяності! 
?
Я хочу подарувати вам  уявні  «білети щастя», покладіть їх на долоні, заплющіть очі і загадайте  найзаповітніше бажання, посміхніться (перешліть)  10  друзям, однокласникам, родичам,  батькам, незнайомим, зробіть   безліч  добрих справ – і ваше бажання обов’язково виповниться.
         

     


Тема уроку: О. Генрі «Останній листок». Новела «Останній листок» – гімн людині, котра здатна на самопожертву заради ближнього. Специфіка розкриття образу Бермана.
Мета уроку:
Учні повинні знати: зміст новели «Останній листок», риси характеру головного героя; назви художніх засобів, за допомогою яких характеризується герой; знаходити літературний портрет у творі.
Учні повинні вміти: виразно читати епічний твір; складати блок-схеми до образу головного героя твору й уміти користуватися ними під час аналізу; складати усну характеристику персонажу твору; добирати цитати на підтвердження власної думки; давати власну оцінку діям і вчинкам персонажу.

Очікувані результати:
Учень/учениця:
Ключові компетентності
·    висловлює судження щодо моральної відповідальності за свої вчинки та утвердження справедливості; цінує щирість людських стосунків (НЛ-2);
·    усвідомлює цінність життя (НЛ-3);
·    шанобливо ставиться до мистецького хисту (НЛ-4).
Предметні компетентності
·         виразно читає і переказує  (близько до тексту) новелу;
·         виявляє у новелі основні проблеми (моральні, філософські та ін.), їхнє художнє втілення в подіях, образах, символах, назвах та інших компонентах твору;
·         визначає особливості розвитку сюжету новели, напружені (кульмінаційні) моменти твору;
·         характеризує образи персонажів новели у їхніх стосунках, динаміці, виявляє ключові риси персонажів, їхні моральні якості;
·         порівнює образи героїв новели О. Генрі;



Я не знаю вищого подвигу, аніж  подати руку занепалому духом.
                                                                                                                     М.Гоголь
  Восени, коли дерева скидають листя, природа постає перед нами в неприкрашеному вигляді, в ній відчувається незахищеність. Саме в цій порі криється одвічна тайна спорідненості людини й природи… Адже і в житті обов’язково є така мить, коли ми позбавляємося від усього фальшивого, несправжнього, наносного. У цей момент прозріває душа особистості. Людина стає добрішою, вразливішою, милосерднішою, прагне зрозуміти інших.
Саме це й сталося з героями твору О.Генрі «Останній листок», який ми прочитали на попередньому уроці.

Бесіда. Які уроки моралі нам подарував письменник О.Генрі на минулому занятті? (Треба вміти виживати у світі попри всі негаразди; любити життя; думати про смерть – гріх; роби добро людям; готовність до самопожертви заради інших; розуміти себе і людей; від наших вчинків може залежати доля і життя інших людей)
Завдання.  Знайти відповідність між теоретичним поняттям та визначенням.
1.     Протиставлення у художньому творі
2.     Ставлення до людини як до найвищої цінності
3.     Виразна подробиця, засіб словесного мистецтва, якому властива особлива змістова наповненість
4.     Невеликий розповідний твір про якусь незвичайну подію з несподіваним фіналом
А) іронія;  Б) антитеза;  В) гуманізм;  Г) новела;  Д) художня деталь
Самоперевірка
Чи уважний ти читач? Твір входить у нашу свідомість здебільшого не описаними подіями та образами, а враженнями від прочитаного. Часто запам’ятовується якась деталь, вона може стати символом твору. Ми зараз перевіримо, чи уважні ви читачі, чи приділяєте увагу художнім деталям. Пропоную вам вставити пропущені слова в речення.
У невеличкому районі на захід від площі Вашингтона вулиці просто __________ й розбились на вузькі смужки, що називаються _______________. Отож люди __________ незабаром налетіли в старий чудернацький Гринвіч-Вілідж у пошуках вікон, що виходять на __________, голандських мансард і __________ квартирної платні. Вони познайомилися за табльдотом і побачили, що їхні погляди на __________, салат з листя _________ та широкі модні__________ цілком ___________, і вирішили найняти спільну студію. Це було в ______________. А в ____________ невидимий прибулець, якого лікарі називають ______________, почав бродити по колонії. Джоні лежала на … ліжку, дивлячись … на глуху _________ сусіднього мурованого будинку. Старезний __________ із шишкуватим стовбуром та підгнилим корінням видряпався, звиваючись до половини цієї стіни.
Слова для довідок: плющ, стіну, Пневмонією, листопаді, травні, збігаються, рукави, цикорію, мистецтво, низької, північ, мистецтва, проїздами, показилися, залізному.

Шквал запитань:
1.     Чому люди мистецтва оселялися в цьому кварталі?
2.     Назвіть дійових осіб твору (Сью, Джонсі, Берман)
3.     Що їх об’єднує? Зверніться до тексту
·        Вікна на північ
·        Низька квартирна плата
·        Салат із листя цикорію
·        Широкі рукави
·        Погляди на мистецтво
4.     Чому героями твору стали люди мистецтва?
·        Особливі люди
·        Почуття розвинені сильніше
·        Легко поранити, образити
·        Автор сам належав до цього світу
5.     З якою метою Джонсі рахує листя плюща? Чому вона порівняла своє життя з листом осіннього плюща? (Тому, що вважала, що з останнім листком плюща помре. Дівчина зливається з природою, і переконує себе, що її смерть пов’язана із смертю листя на плющі)
6.     З якою метою Бермана було запрошено до помешкання дівчат?
7.     Чому Берман мріє намалювати шедевр? (Щоб вибратися із злиднів, розбагатіти)

Словникова робота. 
Шедевр – 1. Символ достатку (в новелі)
                  2. Визначний твір мистецтва
                  3. Світ Добра, Щирості, Любові
Плющ – (в античній міфології) – символ безсмертя та буяння життя
Листя – людське життя
Листок плюща, намальований Берманом, - символ щирості людського серця, здатного творити добро.
     Джонсі втратила любов до життя, поступилася слабкодухості, а своїм життям за це заплатив Берман. Сьогодні він стане героєм нашого уроку.

    Технологія «Озвучення очікуваних результатів» (закінчити речення «Думаю, робота над темою уроку буде цікавою та повчальною, бо…»)


 На сьогоднішньому уроці ми дізнаємося, в чому була унікальність Бермана, які риси характеру він мав, навчимося вдивлятися в людину. Яким є перше враження від персонажа? Назвіть ключові слова:
·        Типовий невдаха
·        Лузер
·        Бридкий старий буркотун
·        Пияка
·        Дивиться на себе як на пса-охоронця, що спеціально захищає художниць
Але це хибне враження. Сутність людини, її душа невловимі. Тому важливо вчитися бачити не тільки очима, а й серцем. Відкрийте свої серця до сприймання історії про справжню людину – готову до самопожертви заради ближнього.

 Завдання. Запишіть тему уроку у зошит, оберіть епіграф до уроку (цитатна доріжка):

·        Краща у світі мета – бути хорошою людиною (Цицерон)
·        Перлина любить ховатися в непоказній оболонці (японське прислів’я)
·        Я не знаю вищого подвигу, аніж подати руку занепалому духом (М.Гоголь)
·        Голос краси звучить тихо: його вловлюють лише найчутливіші вуха (Ф.Ніцше)
·        І серед людей більше копій, ніж оригіналів (П.Пікассо)
·        Треба бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу, і це важливо (О.Генрі)
·        Бути людиною – означає відчувати, що ти за все відповідаєш (А. де Сент-Екзюпері)
·        Байдужість – це найбільша жорстокість (Т.Вознюк)

 Завдання. Запишіть розгорнуту відповідь за планом. Використовуйте цитатний матеріал.

План до характеристики образу Бермана

а) Місце героя в художньому творі
(Усна зв’язна розповідь учнів про роль і місце образу Бермана в новелі)
б) Зовнішність героя
·        Знайдіть у тексті опис Бермана. Прочитайте його виразно. Які деталі впали вам в око?
·        У Бермана – «тіло карлика». Чи можемо ми сказати, що в невдахи-художника і душа карлика?
·        Чи випадково в новелі згадується скульптура Мікеланджело «Мойсей»

 Презентація зображення скульптури Мікеланджело «Мойсей»


Коментар. Завжди привертала увагу митців постать вождя ізраїльського народу пророка Мойсея, що ціною неймовірних зусиль і страждань вивів свій люд з єгипетської неволі. Геніальний митець Мікеланджело зобразив пророка в останній період його життя. Духовний наставник народу, проводир нації був зневажений, вигнаний, побитий камінням власним народом, хоч усе життя поклав на його спасіння. Лише після смерті Мойсея народ Ізраїлю віддасть йому належне. Минають тисячоліття, а ми й досі захоплюємося трагічною величчю саможертовного подвигу титана-пророка Мойсея в ім’я народу, співчуваємо йому як людині, котра на довгому життєвому шляху зазнала також гіркоти невдач, зневіру і розпач.
 Презентація  ілюстрації «Портрет Бермана»



Бесіда. Якого кольору може бути добро? Які кольори обирали ви для ілюстрації «Портрет Бермана»?
   З перелічених якостей людей підкресліть, аргументуючи свій вибір, ті, що були притаманні героєві:


Вміння співчувати
Мудрість
Миролюбність
Почуття власної гідності
Обов’язковість
Доброта
Терпимість
Витримка
Вміння прощати
Небайдужість
Почуття відповідальності
Дисциплінованість
Правдивість
Ініціативність
Доброзичливість
Веселість
Мужність
Скромність
Вміння працювати в колективі
Сміливість
Щедрість
Цілеспрямованість
Слухняність
Надійність
Готовність до самопожертви
Тактовність
Чесність
Вірність
Чуйність
Милосердя


·        Оберіть з переліку 5 якостей, що найбільше подобаються в людях.
·        Оберіть 5 якостей, які б хотіли мати ви.
·        Чи потрібні людям такі якості, як доброта, совість, чесність, справедливість, скромність, тобто риси, що вважаються духовними  і народжуються в душі людини?
Ціннісну систему можна уявити у формі зрізаної піраміди: багато цінностей біля підніжжя і кілька на вершині.

Завдання. Розмістіть слова у намальованій піраміді, згідно пріорітету (від підніжжя до вершини.

         Доброта, милосердя, чуйність, співпереживання, уміння розділити чужий біль  


Вміння співчувати, мудрість, миролюбність, почуття власної гідності, обов’язковість, терпимість, витримка, вміння прощати, небайдужість, почуття відповідальності, дисциплінованість, правдивість, ініціативність, доброзичливість, веселість, мужність, скромність, уміння працювати в колективі, щедрість, цілеспрямованість, слухняність, надійність, готовність до самопожертви, тактовність, чесність, вірність

Завдання.  Із запропонованих частин фразеологізмів оберіть той, що стосуватиметься душі Бермана.

Заяча, Каїнова, мишача, мотузяна, пропаща, темна, черства, широка, золота, щира
Коли про людину кажуть, що в неї прекрасна душа?

 Які риси характеру заважають побачити в Бермані прекрасну людину?


    Самостійна робота учнів: заповнення таблиці «Риси характеру Бермана»

Позитивні риси характеру
Негативні риси характеру





 Етап контрольно-оцінювальний; рефлексія
1. Підбиття підсумків 
·        У чому полягає гуманізм новели О.Генрі «Останній листок»?
·        Які літературні герої теж готові до самопожертви заради щастя інших? (Прометей, Дік Сенд, Тарас Бульба)
·        Якою людину робить доброта?

Самооцінювання (на листочках плюща виставити собі оцінку.

Домашнє завдання.

Творча робота. Доберіть приклади з власного життя до таких тверджень:
«Добро може бути лише…»
«Жити – означає…»
«Робити добро – означає…»

Поетична хвилинка.
Творіть добро, щоб кращим став цей світ,
Не знали б горя щоб старі й малі,
Страждання нищіть нанівець.
Свій слід залиште на землі,
Теплом своїм ви серце обігрійте,
Тому, хто вже наругу притерпів,
Тому, кому терпіть не сила,
Хто горе побороти не зумів.
Байдужими не станьте тільки
І пам’ятайте, що ми – люди.
Творіть добро, піклуйтеся про інших –
І посвітлішає усюди.
Л.Сліпенко



Тема. Герберт Джордж Уеллс - видатний англійський фантаст. Точка зору дорослого і дитини в новелі «Чарівна крамниця».
Мета: стисло ознайомити учнів з особистістю й творчим доробком Герберта Уеллса; здійснити цілісний аналіз новели «Чарівна крамниця», дослідити особливості художнього світу твору, з’‎ясувавши особливості його сприйняття дитиною і дорослим; визначити особливості різновиду фантастичного жанру «фентезі», втілені у тексті новели «Чарівна крамниця»; розвивати навички аналізу новели, розширювати горизонти читацьких інтересів учнів.
Обладнання: відео «Герберт Уеллс»; «батьків» капелюх, наповнений речами, перерахованими у тексті новели «Чарівна крамниця».
Шановні діти,  ми знову мандруємо світом фантастики.
- Як ви думаєте, чому фантастична література така популярна серед читачів? Відповісти на це запитання вам допоможе визначення фантастики як літературного жанру.
Робота з опорною таблицею «Фантастика: характерні ознаки»
Опорна схема «Фантастика: характерні ознаки»
Фантастика (гр. - мистецтво уявляти): різновид художньої літератури, спосіб художнього творення, в основі якого лежить нереальне, уявне, чарівне, надприродне. Фантастичне - це плід уяви й вигадки автора, спосіб вираження його думок і прагнень. Вигадане, малоймовірне, химерне.
У міфології
У фольклорі
У літературі
Бог ілюзій Фантаз (брат бога сну Морфея), підземне царство Аїда, безодня Тартар, чудовиська (Кербер, Тіфон, Єхидна, Медуза Горгона, Сцілла й Харібда, лернейська гідра, гека-тонхейри та ін.
Чарівні казки (чарівні герої, чарівні події, чарівні предмети)
Художні твори, в яких неймовірне зображується як дійсне, а дійсне - як неймовірне.
Наукова фантастика: художній прогноз майбутнього розвитку науки, техніки, цивілізації взагалі (модель майбутнього). Нереальність зображуваного при ілюзії науково-технічної правдоподібності. Опис вигаданих наукових відкриттів, суперечності розвитку науки та існування людства. Широке вживання наукових термінів, неологізмів. Засновник жанру - Жуль Верн.
Фентезі - жанр фантастичної літератури, дія якого відбувається у вигаданому світі (іншосвіття), побудованому на казковій або псевдоісторичній основі. Дива і вигадка є основою художньої реальності. Від наукової фантастики відрізняється відсутністю псевдонаукових та макабричних (жахливих, смертоносних) тем.
Майстри фентезі: Джон Рональд Руел Толкін, Клайв Стейплз Льюїс, Урсула Ле-Гуїн, Джордж Мартін, Роберт Джордан, Анджей Сапковський, та багато інших.
  Фантастика дає можливість мріяти, зазирнути в майбутнє, за межу відомого, дає поштовх до пошуків, відкриттів, прагне пізнати інші світи. Нереальне набуває рис чарівності, таємничості.
  30 жовтня 1938 року американське радіо озвучило виставу за романом «Війна світів», у якій описувався напад марсіан на землю. Ймовірно, що не всі прочитали програму передач на той день, а хтось увімкнув радіо вже після того, як оголосили назву передачі - не відомо, що відіграло фатальну роль у наступних подіях. Але близько мільйона людей сприйняли радіовиставу за репортаж з місця подій. У країні спалахнула паніка - люди почали готуватися до евакуації, дороги і телефонні лінії кілька годин були перевантажені. Так талант видатного англійського письменника-фантаста Герберта Уеллса ввів в оману цілу країну. Герберт Уеллс відкрив безмежні можливості людської уяви. Він вигадав чудовий образ — машину часу, яка дала можливість рухатися в різних вимірах і навіть перенестися в майбутнє. Разом із своїми героями письменник здійснював фантастичні подорожі в космічні світи, прогнозував розвиток науки та техніки, попереджаючи людство про згубність знедуховлення й безвідповідальності за свої вчинки.
В одному зі своїх оповідань Г. Уеллс створив незвичайний образ-символ — чарівну крамницю. Там усе відбувається не так, як у реальному світі. Речі то з’‎являються, то зникають, неживі предмети стають живими, а диво відбувається завдяки польоту фантазії. У чарівній крамниці автор розмістив не тільки дивовижні предмети, а ще й роздуми про людину. Та чи зможемо ми розгадати загадки письменника-фантаста? Чи зможемо ввійти в його чарівну крамницю? Чи відчиняться для нас її двері?..
Перегляд відео «біографія Герберта Уеллса» УеллсГерберт Джордж Освітній відеоролик УеллсГерберт Джордж, 5 хв. Освітянський портал http://www.literacy.com.ua/
Бесіда.
- Які нові факти з біографії Уеллса ви відкрили для себе завдяки перегляду відеоматеріалів?
- Пригадайте з біографічних відомостей Герберта Уеллса, завдяки чому письменник відчув потяг до літературної діяльності. (Зламавши ногу, він надовго зліг у ліжко й захопився читанням. «Якби я не зламав тоді ногу, я, можливо, не писав би зараз цю автобіографію, а давно помер би замордованим та вигнаним з роботи прикажчиком», - згадував сам Уеллс в автобіографії.)
- Який вплив на читачів мали твори Герберта Уеллса? Ми пам’‎ятаємо, яким популярним у читачів був герой творів Артура Конан Дойла Шерлок Холмс: по ньому носили жалобу, а в 1997 році на Бейкер-стріт 221-6 відкрився музей цього літературного героя! А що вам відомо про творчу спадщину Уеллса? (30 жовтня 1938 року по американському радіо йшла радіовистава за романом Герберта Уеллса «Війна світів», в якому описано напад на Землю марсіан. Картина інопланетної експансії була настільки яскраво і переконливо представлена у творі, що своїм умінням розповідати про неймовірні події, як про звичайні, Герберт Уеллс увів в оману цілу країну. Більше мільйона людей сприйняли радіовиставу за репортаж з місця подій. У Сполучених Штатах спалахнула паніка. Перелякані люди готувалися до евакуації.)
Складання інформаційного грона «Герберт Уеллс».

 Але сьогодні ми будемо вести розмову не про науково -фантастичні твори Герберта Уеллса, такі як «Машина часу», «Острів доктора Моро», «Війна світів» чи «Людина- невидимець».
Розглянемо один із найцікавіших творів раннього періоду творчості Уеллса - фантастичну новелу «Чарівна крамниця» (1903).
 Тож запрошую вас «у справжню чарівну крамницю», відвідавши яку, ми зможемо скласти своє враження про особливості художнього світу новели Герберта Уеллса «Чарівна крамниця». Спостерігаючи за героями твору, батьком і сином, ми маємо зрозуміти, навіщо авторові було створювати такий дивний і дивовижний текст. Щоб краще зрозуміти сенс цього задуму, будемо вдосконалювати наші вміння аналітико-інтерпретаційних досліджень, особливо у використанні автором художніх прийомів та елементів зображувального ряду.

- Чи прочитали ви новелу? У чиїх перекладах представлений Уеллсів шедевр? (Українською мовою - переклад Сергія Іваненка, російською мовою - «Волшебная лавка» у перекладі Корнія Чуковського.)
- Яке враження справила на вас «Чарівна крамниця»?
- Що вам видалося дивним або незрозумілим?
- Користуючись таблицею «Фантастика: характерні ознаки», визначте, до якого різновиду фантастичного жанру належить новела «Чарівна крамниця». Обґрунтуйте свій висновок. («Чарівна крамниця» Герберта Уеллса - це новела-фентезі, оскільки в ній реальне поєднується з казковим, події відбуваються то в реальному світі, то у фентезійному іншосвіті.)
- Як ви думаєте, чому твір називається «Чарівна крамниця»? Яке значення цей вислів має в Англії? Чи тільки крамниця іграшок мається на увазі в назві твору?
- Чи виникали у вас під час читання запитання, на які ви хотіли б отримати відповіді?
«Незакінчене речення»:
Читаючи твір, я
бачу ...
чую ...
відчуваю ...
Текстуальний аналіз твору
- Ми прямуємо до справжньої чарівної крамниці. Хто повідав нам історію про неї? Хто такий «я»? (Оповідач - доросла людина, батько, що разом зі своїм сином Джіпом відвідав чарівну крамницю.)
- Відомо, що прототипом Джіпа в новелі Герберта Уеллса став його син Джордж Філіп, якого в родині спочатку називали за першими літерами імен («Джі» «Пі»), потім просто Джіп.)
- Чи можемо ми вважати, що сам письменник є прототипом образу батька-оповідана? (Реальні Герберт Уеллс та його син до певної міри вплинули на створення художніх образів батька і сина в новелі «Чарівна крамниця», проте персонажі твору мають більш узагальнений характер.)
- Чому батькові ніколи не спадало на думку зайти до крамниці? (Вийшов з того віку, коли приваблюють іграшкові крамниці. Доросла людина переймається дорослими проблемами.)
- Чому він точно не знав, де знаходиться крамниця? Простежимо за текстом, як батько бачив крамницю, перш ніж туди потрапити з Джіпом. («завжди я бачив її на протилежному боці вулиці, так що підійти до неї не було ніякої змоги; щось у ній було невловиме, схоже на міраж», «ще раніше мені доводилося бачити здаля цю крамницю»; «чомусь ніколи не спадало на думку зайти в цю крамницю»; «разів зо два проходив повз її вітрину, де було напрочуд багато різних привабливих товарів... і багато дрібниць».)
- Подумайте, чому батько бачить крамницю переважно з протилежного боку вулиці?
- Як він сприймає речі у вітрині магазину? (З одного боку, вони для нього напрочуд привабливі (він піклується про сина, вірогідно, що десь глибоко в його душі ще живуть спогади про власне дитинство), але з іншого - він сприймає їх як дрібниці, як знаряддя для фокусів. Тобто для дорослої людини вони вже втратили колишню принадність і чарівність.)
- Де ж знаходилася крамниця? («...я й не підозрював, що ця скромна крамничка знаходиться саме на Ріджен-стріт, між магазином, де продаються картини, і закладом, в котрому виводять курчат у патентованих інкубаторах».)
- Чому саме в цьому місці матеріалізувалася крамниця? Як ви думаєте, хто і чому допоміг їй проявитися? (Крамниця відкрила місце свого знаходження завдяки волі Джіпа. Батько весь час проходив повз неї або бачив її з іншого боку вулиці. Джіп взяв батька за палець і повів до вітрини: «не зайти з ним туди було неможливо».)
- Яка художня деталь допомагає зрозуміти бажання Джіпа зайти до крамниці? (Ця художня деталь - батьків палець, на який він мовчки тисне. Поряд пальчик самого Джіпа, яким він показує на «чарівні речі» у вітрині.)
- Що саме хотів би мати хлопчик? Як ви гадаєте, чому перелік бажаних чарівних речей подається саме в такому порядку: «Зникаюче яйце», «Маля, яке плаче, зовсім як живе», «Купи й дивуй друзів», «Невловимий гріш», «Чарівна пляшка»?
Запам’‎ятайте (запишіть) цей перелік, щоб зіставити його з речами, які були придбані в крамниці й принесені додому. (Джіпові хочеться придбати речі не тільки для себе, а й для Джессі. З батькових зауважень ми дізнаємося, що хлопчик завжди був переповнений піклуванням про інших.)
- Чому батько говорить Джіпові, що до дня його народження залишилося менше ста днів? Якою на це була реакція Джіпа? (Джіп «не відповів, але ще сильніше здавив мій палець, і ми зайшли до крамниці». З одного боку, батько наводить раціональні аргументи. Він вважає, що до крамниці іграшок варто йти тільки в переддень дня народження. Ходити туди просто так, без приводу, - це марна витрата коштів. Та все ж як люблячий батько він не може відмовити Джіпові, тим більше, що хлопчик тільки мовчки тиснув йому пальця, а не кликав до крамниці, не набридав «приставаннями». Батько зазначав, що у цьому Джіп успадкував чарівні риси своєї матусі. Тобто, можемо зробити висновок, що це щаслива родина, в якій зростає хороший, вихований хлопчик.)
- Визначте художні світи новели. Аргументуйте. (Світ реальний і світ чарівний. Світ дитини і світ дорослих.)
- Як ви думаєте, де проходить межа між цими світами? (Межею є поріг крамниці, який переступають батько з Джіпом. Поріг у літературі часто використовується в межовому значенні, як лінія розмежування, як ситуація вибору, як межа.)
Робота в групі.
Заповніть таблицю «Світ дітей в новелі «Чарівна крамниця».
1. Ставлення до крамниці ще до її відвідин.

2. Як потрапив до крамниці.

3. Розмова із продавцем.

4. Ставлення до побачених див.

5. Поведінка після зникнення.

6. Спогади про крамницю.


- Чому події, зображені в новелі, називаються фантастичними?
- Згадайте свої улюблені іграшки. Якими здатностями ви наділяли їх під час ігор?
- Подумайте, якби ви не хотіли фантазувати, чи потрібні були б вам іграшки?
 У цій фантастичній новелі Г. Уеллс проголошує цінність творчої уяви. Людина повинна бути вільною, мріяти, бути собою, уважав митець. На думку письменника, справжнє життя відбувається лише в глибинах власного «я», здатного творити великі дива. Те, що в людській душі, не менш важливе за світ реальний. Творча уява може змінити все довкола, одухотворити земний світ.
V. Домашнє завдання
Дати розгорнуту письмову відповідь на запитання: «З якою метою Гербер Уеллс змусив батька і сина відвідати «чарівну крамницю?», написати твір на тему: «Я господар чарівної крамниці».


Тема. Рюноске Акутаґава — майстер японської новели. Утілення ідеї про моральну справедливість у притчі «Павутинка». Філософський зміст твору. Підтекст. Художні образи новели (Будда, Кандата)

Мета: формування високодуховної особистості засобами літературного твору.


- Діти,  назвіть почуття, які, на вашу думку, звеличують людину, піднімають до ідеалу. (Милосердя, співчуття, толерантність, любов тощо).
-Щоб виразити любов, яким символом вам хотілося б скористатися? Намалюйте його. (Найчастіше символом любові є серце.)
-Пригадайте твори, в яких серце є символом безмежної самовідданої любові.( Г.К.Андерсен «Стійкий олов’яний солдатик»)
_Чи доводилося вам зустрічатися в літературних творах з вчинками, зробленими від щирого серця? (Різдвяні подарунки Делли і Джіма в оповіданні О.Генрі «Дари волхвів») 
- Що стається, якщо в серці поселяється холод, черствість? (Герої стають байдужими, як Кай із «Снігової королеви», самозакоханими , як Хлопчик Зірка).
-Всі три світові релігії (християнство, іслам, буддизм) в основу своєї філософії ставлять любов. В Біблії сказано «Возлюби ближнього свого, як самого себе». Як ви розумієте ці слова? Чи кожна людина здатна на таку любов? Хто ж тоді, на вашу думку, здатен? ( Господь-Бог). 

- Видатний французький байкар  Франсуа Ларошфуко писав: «Допоки людина любить, вона пробачає». 
 Сьогодні ми ще раз переко­наємося, що любов  — найважливіша складова людського життя. Допоможе нам у цьому японський пись­менник Рюноске Акутаґава, який зажив великої слави у себе на батьківщині. Японці різного віку досі знаходять у його творах розв’язання проблем, пов’язаних із власним «я» (як правильно поводи­тися, як досягти гармонії із собою, як зрозуміти себе і як жити у добрі та злагоді зі світом). Його твори не можна читати швидко й голосно: вони потребують душевного спокою, тривалих розду­мів, а ще — занурення в особисте «я». Завдяки цим творам ми можемо побачити себе зовсім ін­шими...

     Теорія літератури
-Пригадайте, що таке притча, новела, під­текст. За  потреби скористайтеся літературозначими словниками.  
Словникова робота
 Притча — це невелика повчальна історія, що в символічній формі передає глибоку мудрість.
Новела — коротке оповідання про незвичайну подію з несподіваним фіналом.
Підтекст — прихований, внутрішній зміст ви­словлювання.
2.     Словничок до твору 
Будда — священна істота, якій поклонялися в Індії, Китаї, Японії.
Шпиляста гора — гора в пеклі.
Річка Сандзунокава — річка, яку грішники пе­реходили після смерті, перш ніж потрапити до пекла.
Біоскоп — коробка, в один кінець вузької ча­стини якої вставляли картинки, що оберталися на стрижні; на другому кінці коробки було віконце, у яке дивились на рухомі картинки (ми це назива­ємо калейдоскопом).
Одна рі — міра довжини, дорівнює 3,9 км.
Занурення в текст літературного твору. Перегляд буктрейлера


-Коли та де відбувається дія новели? (Дія відбу­вається вранці, у райському саду та в пеклі.)
-Яким зображено рай? Знайдіть символи у творі.
(Лотос  у буддизмі символізує чистоту, адже квітка народжується у брудній болотяній воді, однак з’являється на світ чистою і незабрудненою, ранок- початок нового, надія, схід сонця, зміна ночі на день, ( темряви на світло), переродження душі, зміна старого на нове)
-Чому, на вашу думку, Будда звернув ува­гу саме на Кандату? 
 (Споглядаючи пекло, Будда згадав, як Кандата врятував життя павукові, й вирішив віддячити йому за добро — при нагоді помогти вибратися з пекла. На щастя, поблизу над зеленим, як малахіт, листям лотосу райський павук плів свою чарiвну срiблясту нитку. Будда взяв павутинку i мимо сніжно-білих, як перлина, квітів швидко спустив її далеко-далеко вниз, до самого пекла.
-Отже, Будда хотів віддячити за добру справу.
 Інтерактивна вправа «Шість капелюхів».
Проблемне питання: Чи справедливо діє Будда, рятуючи злодія? 
Білий капелюх (інформація): Кандата опинився в пеклі, бо за життя вбивав людей, підпалював їхні оселі й учинив чимало інших злочинів.
Жовтий  капелюх (позитив): Будда вчинив правильно, бо навіть Ісус Христос говорив: «Я прийшов призвати не праведників, а грішних».
Чорний капелюх (критика): Будда вчинив несправедливо. Якщо рятувати грішників, то чи потрібно дотримуватися Божих заповідей? Безкарність породжує безвідповідальність.
Червоний капелюх(емоції): Я вражений безмежним милосердям Творця і здивований егоїзмом Кандати.
Зелений капелюх (креатив) : У творі зіткнулися два світи, і я їх побачив у вигляді даймонду.

Будда
Милосердний, люблячий
Шукає, прощає, рятує
Проявляє любов і всепрощення. Наділений вищою мірою егоїзму.
Хапається, відбивається, падає
Гидкий, безжальний
Кандата.
Синій капелюх (організація процесу мислення): Бог, а в даному випадку Будда, показує зразок справжньої любові. Помітити в людині найменшу іскорку людяності і дати шанс на спасіння, позбавити мук і страждань, спроможне тільки любляче серце. А любов- це той важіль, що здатен змінити на краще  світ в цілому і кожну людину окремо.
Аналіз образів
- Якою є  місія Будди?
Будда — у буддизмі істота, що досягла пробу­дження (бодгі) і вийшла з кола страждань (сансара). Дослівно з санскриту — пробуджений. Будда — бог: він дає життя, вершить суд, карає, дає змогу виправитись, надає допомогу, неземна людина.Тільки за одну добру справу Будда хоче полег­шити долю грішника, побачити, чи змінився Кандата після страждань у пеклі. Жалюгідним здався йому Кандата, який намагався тільки сам вилізти з пекла, але був заслужено покараний за своє черстве серце i  знову опинився в безодні.
 «Обличчя Будди посмутніло, і він пустився далі»,— тому що його надії знищено.
  -Порівняйте образ Кандати в різних про­сторах.
- Чому Кандата не змінився? Чому він так вчи­нив?
- Якщо він не змінився через те, що в таких умо­вах не може відбутися переродження душі, то чи всі згодні з цим?
 Складання таблиці Елвермана 

ТАК
ПРОБЛЕМА
НІ
Саме в таких умовах людина захоче змінитися, тому що вона сама страждає; павука врятував, отже,отримав від нього павутин­ку, тобто добро повертається добром.

«Чи може душа переродитися в пеклі?»
Переродження душі в умовах пекла відбутися не може; злочинець  має бути покараний.


Отже, 
-Віддавна доброзичливі стосунки між людь­ми, взаємопідтримка, милосердя були основою життя. Із пелюсток, в яких знаходяться 12 постулатів-нагадувань від Будди для щасливого життя, складемо квітку лотоса:
Найбільший ворог в житті людини – це він сам.
Найбільша дурниця в житті людини – це брехня.
Найбільша печаль в житті людини – це заздрість.
Найбільша помилка в житті людини – втратити самого себе.
Найбільша вина в житті людини – невдячність.
Найбільша втрата в житті людини – втрата надії.
Найбільше надбання в житті людини – здоров'я і розум.
Найбільший дар в житті людини – великодушність.
Найбільший недолік в житті людини – нерозуміння.
Найбільша розрада в житті людини – добрі справи.
Саме гідне жалю в житті людини – применшення своєї гідності.
Саме гідне захоплення в житті людини – піднятися після падіння.
бов’язково пам’ятайте про справжні людські цінності, про те, як слід поводитися, щоб людям поруч із вами було добре від вашого лагідного слова, світлого погля­ду, уваги. Відчиняйте чарівні двері свого серця — двері добра та взаємодопомоги!
    
Сказав мудрець:
«Живи, добро звершай,
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізна від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра!»
— Нехай саме ці рядки  стануть  девізом вашого жит­тя. Тоді і світ стане набагато добрішим.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
ІІ рівень: скласти 6 тестів за змістом притчі;
ІІІ рівень: скласти статтю для Вікіпедії «Кандата»;
ІV рівень: написати новелу «Друга можливість Кандаті на порятунок із самого низу пекла».








Немає коментарів:

Дописати коментар